Har du en hemsida eller en blogg där du har tillräckligt med bra innehåll som du gärna vill få folk att börja uppmärksamma?


Får du bara ett par enstaka besökare om dagen?

Vill du veta hur du kan öka trafik till din hemsida?

Låt oss ta en titt på 5 smarta sätt att uppnå just detta.

1. SEO (Sökmotorsoptimering)

Nummer ett smartaste sätt att driva webbtrafik till din hemsida är genom SEO eller sökmotorsoptimering, vilket går ut på att skapa innehåll och sedan optimera innehållet för att du organiskt ska hamna högt uppe på Google SERPs (Sökmotorsresultatssidorna).

Hur skapar man innehåll som gör bra ifrån sig på just denna front?

Ett bra svar är:

Kvalité innehåll.

Publicera inget som du inte kan med stolthet kalla ditt eget.

Detta kan innebära att du vågar vara kreativ och utmanande i det du skriver eller skapar.

Det kan innebära att du tillgängliggör innehållet för olika medier (repurposing), som t.ex. video, bilder, infografik, animationer m.m

Det kan innebära att du skriver en fördjupande artikel på flera tusen ord som tacklar de sökorden du vill ranka för.

Men räcker detta för att ranka högt på Google och andra sökmotorer?

Det kan göra det, men om du vill ta hela skeppet i egna händer så kan du börja nätverka och kontakta andra auktoritära hemsidor i samma nisch i hopp om ett samarbete. (mer om detta på punkt fem)

Baklänkar eller ”backlinks” är av stort värde när det handlar om att komma högt på sökmotorerna. Backlinks som är av kvalité då Google som sökmotor har ständigt förfinat sina algoritmer vilket utesluter spammiga backlinks. (För mer om SEO för WordPress hemsidor)

2. YouTube

Youtube är väldigt stort, nämligen världens andra största sökmotor efter Google, och om du tycker om att skapa videoklipp som ett komplement till dina blogginlägg på hemsidan så kan detta vara ett effektivt sätt driva relevant trafik till din sajt.

En sak att påpeka att videoklipp är premium produkter, speciellt de som görs professionellt och/eller med passion och omsorg.

Med det sagt, ännu en positiv sak med YouTube klipp är att om du bäddar in och länkar ihop dina YouTube videoklipp med dina egna blogginlägg på din sajt så kan det öka chansen för dig att hamna högre upp på båda sökmotorerna.

Hur går det till?

I ett nötskal så sker webbtrafik från Youtube till din hemsida på följande vis:

  1. Du har ett inlägg på din hemsida.
  2. Du skapar och laddar upp ett videoklipp som berör samma eller liknande tema som inlägget.
  3. Du länkar till din hemsida från din YouTube kanal och videoinläggets beskrivningsruta under videon eller som in-flik som visas upp under videoklippets uppspelning.

Så enkelt kan det vara att börja dra in nya besökare från YouTube till din sajt.

3. Experimentera med betalda annonser

Ett annat potentiellt smart sätt att driva trafik till din hemsida är genom så kallade betalda annonser. Detta kan vara genom bl.a. Facebook ads, Google Ads (tidigare Adwords), Quora ads, Youtube ads och mycket mer.

När det handlar om betalda annonser så är det ytterligt viktigt att du är noga med att spåra och notera alla relevanta detaljer till kampanjen. Du vill nu inte slösa pengar i onödan.

Kruxen med betald annonsering är att man behöver oftast en produkt eller tjänst som din sajt unikt kan erbjuda. När du har en produkt, det kan vara alltifrån en e-bok till en onlinekurs, med en bra landningssida så har du större spelrum med att experimentera med betald annonsering.

Med andra ord, om du ska köra hårt på betald annonsering så är det rekommenderat att du har en egen produkt/tjänst samt en bra landningssida som direkt leder till ett köp eller åtminstone fångar upp e-postadresser för framtida försäljningar.

4. Sociala medier och viralt innehåll

Sociala medier är väldigt stort i dagsläget, människor håller sig uppdaterade och en del personer befinner sig mer på de sociala plattformarna än vad de befinner sig i verkligheten. (lite trist är det väl) Hursomhelst så öppnar detta scenario upp möjligheter för dig att fånga deras uppmärksamhet och attrahera dem som besökare och som potentiella kunder för ditt företag eller produkt.

Trots att den organiska räckvidden för inlägg av företagssidor på Facebook har blivit avsevärt minskade så kan Facebook vara bra på andra sätt, som t.ex. att bli medlem på Facebook grupper och dela med sig relevant och unikt innehåll som du har själv publicerat på din hemsida. Man bör dock vara försiktig att inte verka ”desperat” för nya besökare, om det helt enkelt passar in i diskussion så kan man ödmjukt dela med sig innehållet.

Viralt innehåll

Viralt innehåll, dvs. innehåll som sprider sig dynamiskt, snabbt och expansivt under en kort tid, har ofta sitt uttryck på sociala medier. Det finns en konst i kaoset när det handlar om att skapa viralt innehåll.

En gratiskurs som dyker djupt in i det som konstiturerar viralt innehåll, en kurs som jag rekommenderar starkt är ”Viral Marketing and How to Craft Contagious Content” av Jonah Berger som finns tillgängligt på Coursera.

Där finns mycket matnyttigt innehåll och tips om hur man kan strategiskt skapa innehåll som får en enorm räckvidd och slagkraft.

Här är ett utdrag från kursen:

”Whether we’re laughing, whether something is funny, or whether we’re angry in both cases we’re fired up and we’re more likely to share. And second it’s not enough just to make content that has functional information in it. We have to find that emotional core as we talked about earlier and think about using those high arousal emotions to get people to share. Lots of emotions will stick but only certain emotions will get people to spread your message. And using those spreadable contagious emotions will get them to pass on your ideas.”

5. Nätverka med andra sajter och influencers i din nisch

Det är ett upprepat öde för många hemsidor att hamna på någon del av cybervärlden utan några läsare och besökare. För nya hemsidor eller obskyra nischsajter är det ett vanligt fenomen. Det kan därför vara klokt att aktivt bygga ett nätverk av relaterade sajter som tacklar samma eller liknande teman som din egen sajt.

När du nätverkar med andra entiteter kan du få webbtrafik på följande vis:

Indirekt webbtrafik från bättre SEO när en annan sajt länkar (backlink) till dig.

Direkt och relevant webbtrafik från deras sajt till din egen. Detta kan vara i form av en ”redaktionell länk” som hänvisar till din sajt, nämnandet av ditt varumärke/produkt på deras sajt och övriga plattformar eller genom ett gästinlägg där du placerar en länk till din sajt i ”Om författaren” rutan, vanligtvis längst ner i artikeln.

Givetvis finns det fler sätt än de som berördes ovan men de får duga för nu!

Hur lyckas man med nätverkande?

Skapa innehåll som är högst relevant, attraktiv och värdefullt är generellt ett bra tips för en lyckad kampanj för nätverkande. Det kan till exempel vara innehåll backad av data och statistik som du har forskat fram eller så kan det också vara en unik infallsblick på ett vanligt problem eller företeelse i er gemensamma nisch där du bidrar med intressanta och/eller problemlösande perspektiv.

När du har innehållet så handlar det om att nå ut på rätt sätt. Hur gör man det? Jo det är en artikel i sig själv men här är 3 snabba tips:

  1. Var rak på sak och undvik otydligheter eller för långa e-post i din outreach-mail.
  2. Var mänsklig” dvs. visa tydligt att du är en individ med egna unika karaktärsdrag och färdigheter som inte minst är intresserad i deras sajt och/eller innehåll.
  3. Begär inte för mycket på en gång och framstå inte som desperat. Var självsäker i det du har skapat och har att erbjuda.

Slutsats

Regelbunden, målinriktad och tillförlitlig webbtrafik är essentiellt för all digitala inkomstdrivande verksamheter. Sajter behöver besökare för att kunna få maskineriet att börja snurra på samma sätt en motor behöver bensin eller elektricitet. Samt så vill ingen skriva till en spökstad så att säga.

Genom beprövade metoder som SEO, YouTube, betalda annonser, sociala medier och strategiskt närverkande så kan man säkerställa att man når ut till och attraherar sin målgrupp till sin sajt och därmed skapar värde för både sin publik och sig själv.