Utmärkt innehåll är centralt för varje hemsidas framgång i den digitala världen. Detta innehåll kan se ut på många olika sätt, alltifrån en vägg av text som i detalj behandlar ett specifikt ämne till multimedia som engagerar tittaren som t.ex. ett professionellt producerad videoklipp.


Ibland är det brist nya idéer för nya artiklar. Detta är en verklighet för många kreativa människor samt för digitala marknadsförare, i synnerhet, innehållsmarknadsförare. I och med kan det vara klokt att återanvända existerande innehåll. Detta gör man för att bland annat nå en större publik, tillfredsställa olika individers olika behov samt för att utöka ens förråd.

Här nedan går vi igenom 12 smarta sätt du kan återanvända existerande innehåll för sökmotoroptimering och content marketing.

1. Skapa ett videoklipp genom att återanvända existerande innehåll

Ibland är det så enkelt som att använda en text artikel som redan finns på din blogg som underlag och material för att skapandet av ett nytt videoklipp.

2. Uppdatera och utöka äldre inlägg med ny information

Även om uppdatering/utökning av innehåll inte rent tekniskt sätt är “återanvändning” av innehåll så är det ändå ett väldigt bra sätt att hålla innehållet på en sajt fräsch och uppdaterad, inte minst för SEO avseenden.

3. Skapa en unik och högkvalitativ infografik utifrån tidigare innehåll

Använd program som Canva.com eller anlita en professionell grafisk designer som kan skapa en högkvalitativ infografik utifrån material som redan finns på bloggen. Detta gör skapandet av infografiken betydligt enklare och smidigare.

4. Sammanställ en e-bok genom att kompilera tidigare publicerade artiklar

Om du har regelbundet publicerat utmärkta artiklar på bloggen, artiklar som berör ett viss speciellt tema, då kan det vara värt att sammanställa och omvandla artiklarna till en e-bok som du kan sälja eller dela ut gratis som en PDF-fil.

5. Designa/koda en interaktiv sida eller ”levandegör” befintligt data och innehåll

Svart text på vit bakgrund fungerar ju för det mesta, men ibland vill besökarna ha något mer levande eller visuellt när de förtär information på nätet. En interaktiv sida eller grafisk återskapning av intressant data kan vara nyckeln.

6. Intervjua experter kring ämnen du har täckt tidigare på din plattform

Det finns experter inom varje ämne. Människor som dedikerar stora delar av sitt liv och tid för ett specifikt ämne. Varför inte ta del av denna expertis genom att intervjua experter som finns inom det ämne du täcker mest.

7. Skapa en FAQ sida genom att sammanställa frågor från kunder/besökare

En enskild sida på din sajt som berör vanliga frågor och svar, kan vara ett bra sätt att sammanställa centrala frågor som berör besökaren/kunden. Som mycket annat som nämns här är detta steg även utmärkt för din SEO.

8. Skapa en fallstudie utifrån tidigare resultat och data

Människor föredrar fakta över spekulation när det handlar om information i den digitala åldern. Det finns alltför mycket människor som bara delar med sig spekulativa tankar utan mycket underlag. Om du har kommit fram till substantiella resultat med dina experimenter eller ansträngningar i det ämne du fokuserar på, kan du använda dessa resultat som underlag för att skapa en fallstudie, som i detalj går igenom hur du åstadkom resultatet.

9. Skapa en online kurs utifrån ämnen som du har expertis inom

Om du har erfarenhet och passion inom ett ämne så kan du möjligtvis skapa en online kurs som har i mål att lära ut det du själv har lärt dig under många år av erfarenhet. Det kan vara alltifrån en text baserad kurs till video kurs som stegvist går igenom nyckelpunkterna i ett givet tema.

10. Påbörja en serie av e-postbrev genom att dela upp tidigare innehåll

Om du har en lista av prenumeranter som har anmält sig till ditt nyhetsbrev kan du dela upp tidigare artiklar för att skapa en serie av e-postbrev till prenumeranterna. Detta är ett bra sätt att hålla nyhetsbrevet vid liv och aktiv.

11. Påbörja en webinar som går igenom en artikel(ar)

En webinar är en live inspelning som diskuterar ett specifikt ämne i detalj. Det är som ett seminarium fast på nätet. Om du vill återanvända existerande innehåll som inte har haft så lyckad räckvidd så kan du fundera om en webinar på din YouTube kanal eller Facebook sida kan vara nästa steg för dig.

12. Spela in podcast inspirerad av tidigare populära inlägg

Varför inte skapa en podcast där du kan regelbundet diskutera, i audio eller video format, centrala ämnen inom din nisch. Podcasts har blivit väldigt populära på senaste tiden och de är här för att stanna.

Slutsats

Genom att använda innehåll på olika sätt kan du se till att få det bästa utav flera världar. Att begränsa sig enbart till ett format är oftast icke så smart från ett marknadsföringsperspektiv. För SEO och innehållsmarknadsföring är återanvändning av innehåll en av de bättre metoderna för att nå sina affärsmål.

Har vi missat några smarta sätt att återanvända innehåll?

Dela gärna med dig dina egna idéer nedan!