Det är snart 2019 och backlinks eller inbound links är fortfarande en av de huvudsakliga rankningsfaktorerna för sökmotorsjättarna Google och Bing. Innan Penguin uppdateringen 2012, så var antal backlinks oavsett dess ursprung eller sajtens innehåll tillräckligt för att få en hemsida att hamna högt/högst uppe på SERPsen.

Idag ser det inte ut så. Tack gode gud!

Spamningstekniker som funkade förut fungerar inte längre, även om mer komplexa PBN’s (privata blogg nätverk) fortfarande kan åstadkomma konkreta resultat så misstänker jag att det inte kommer vara länge till, dvs. desto mer Google utvecklas och blir smartare och effektivare desto mindre kommer man kunna oetiskt manipulera algoritmerna.

Det som krävs för en lyckad backlinking SEO strategi för idag och framtiden är att ha kvalité länkar från auktoritära, relevanta källor samt en hälsosam länk profil som är eller åtminstone ser ”naturlig” ut för sökmotorsspindlarna.

1. Ha en hälsosam (varierad) länk profil

När det handlar om en naturlig länkprofil för en sajt så handlar det huvudsakligen om att ha inbound länkar från en rad olika källor, sorter och kvaliteter.


Låt oss säga att du nu har 100st backlinks från enbart ett enda typ av källa, nämligen olika forumsajter på nätet, detta är rätt så enformigt och en tämligen misstänksam länkprofil. Om du istället har samma antal av 100 länkar men nu uppdelat i form av gästinlägg på andra sajter, recensioner om din sajt, intervjuer med dig, kommentarer på relevanta hemsidor, positiva nämningar av dina läsare på deras sajter, negativa nämningar av kritiker på sina sajter, länkar från olika sociala medier och bildlänkar med referens till din sajt så är det en helt annan historia.

Detta ter sig vara mycket mer tillförlitligt och legitimt i jämförelse med de 100 forum länkarna, vilket ägaren av sajten kan själv ha publicerat genom att skapat egna konton och länkat till sig själv. (detta är något Google definitivt inte uppskattar)

Med det sagt så brukar bra innehåll med tiden och på naturliga sätt få en varierad och hälsosam länkprofil, men om du nu vill fortskynda processen så handlar det om att vara dynamisk, proaktiv och lite kreativ för att uppnå detta.

2. Erbjud unikt, relevant och värdefullt innehåll

Något du bör fråga dig själv när du kontaktar potentiella hemsidor som du vill bli länkad från är:

  • Vilket värde har det innehållet jag delar med hen?
  • Har innehållet jag delar relevans med deras ämnesområde?
  • Kan jag bidra med ett annat perspektiv? Är min innehållsproposition unikt eller finns det överallt på nätet?
  • Kan jag framställa detta innehåll på ett sätt som inte finns tillgängligt på nätet, som t.ex. en detaljerad och professionellt gjord infografik eller om du nu är ambitiös, en interaktiv webbapplikation.

Om du kan bocka av några eller alla dessa punkter, så har du betydligt större chanser att lyckas med dina outreach e-post för att bygga starka och värdefulla backlinks.

3. Var personlig och bygg en relation

Alltför mycket på nätet sker automatiskt nuförtiden, detta gäller även automatisering av outreach e-post, vilket leder i allmänhet till att mycket tolkas som spam innehåll av recipienterna och webbmästarna.

Du vill inte hamna där!

Något att tänka på för att undvika detta scenario är att försöka visa din mänsklighet, unika infallsvinkel och påhittighet, försök också att bygga en gedigen online relation med de stora spelarna i din nisch. Gradvist så kan detta leda till att du får en länk i utbyte, antigen att du frågar på ett icke-påträngande sätt eller att de helt av eget initiativ bestämmer sig för att länka till dig pga. relevansen och kvalitén av ditt innehåll.

Ett litet men konkret tips är att försöka inkludera namnet på början av e-posten på den mottagaren som du når ut till, även om du inte känner till dem.

Hur gör man det?

Program som hunter.io kan installeras kostnadsfritt till din webbläsare och där du kan smidigt utvinna e-postadress på de hemsidorna som du anser är auktoritära, relevanta och som du gärna skulle vilja ha en länk från.

Om det är etablerade sajter så lyckas programmet lista ett par e-post adress associerade med hemsidan. Till exempel om du besöker hemsidan www.seotest.se så kanske du får ut e-posten jack@seotest.se via hunter.io och därmed kan klura ut och använda ”Jack” i de första raderna på din outreach e-post.

4. ”Var källan”

Var källan, dvs. tag fram data/information/kunskap som visar att du är en auktoritet i din nisch. Du kan göra detta på olika sätt:

  • Det kan vara att sammanställa olika resultat, statistik eller sakförhållanden.
  • Det kan vara att intervjua människor kring ett ämne som är relevant.
  • Det kan vara att plöja igenom äldre innehåll för att utvinna användbar eller intressant information som andra kan använda för att stärka sitt innehåll och sina argument.

När det är du som utför arbetet och sedan presenterar det inför en viss målgrupp (webbansvariga för bra och relevanta sajter i din nisch), så ökar det chansen för dig att verkligen framstå som en legitim spelare i den nisch du satsar på.

5. Återanvänd ditt innehåll

Om du har utomordentligt innehåll i form av ett blogginlägg, så kan det vara värt att fundera om det innehållet passar in i ett annat format som gör det mer tillgängligt eller nedbrytningsbar för fler potentiella läsare.

Detta kan vara skapandet av en utförlig infografik, en bild med data och statistik, en nedladdningsbar pdf-fil stiligt formaterat eller helt enkelt en video där innehållet diskuteras på ett engagerande sätt.

Ett program som jag och miljoner andra människor använder för att enkelt och smidigt skapa stiliga grafiska framställningar, är Canva, vilket är ett gratis program som jag har använt i flera år nu med glädje.

Om du inte har färdigheterna att omgestalta innehållet till det önskade formatet så kan du nästan alltid hitta och kontakta skickligare frilansare (grafiska designers m.m.) på olika forum, Facebook grupper eller hemsidor som UpWork och Fiverr. Du lägger helt enkelt upp en annons som beskriver det du behöver få gjort så kommer du inom kort hitta någon som är kompetent för att förverkliga din idé.

Sammanfattning

Det blir viktigare och viktigare att skapa innehåll som är värdefullt och unikt samt att tänka utanför lådan när man bygger backlinks i dagens internet värld, i synnerhet den engelsk-talande delen av internet. Svenska hemsidor och nätkultur har helt enkelt inte utvecklats i samma grad och till samma utsträckning när det gäller strategier inom digital marknadsföring, även om det givetvis finns många exempel på det även här.

Genom att tänka på hur en hälsosam länkprofil ser ut, skapa utmärkande innehåll, ha en touch av personlighet i din kommunikation, vara auktoritär och repurposa ditt existerande innehåll har du betydligt större chanser att verkligen lyckas med din backlinking strategi och därmed en stor del av din SEO kampanj.

Något vi har missat? Nämn det gärna i kommentarsfältet!