E-handelsvärlden forsätter att växa starkt idag mer än någonsin. Alltfler människor blir vana med att beställa varor och tjänster online och sedan invänta produktleveransen direkt hem.

För oss svenskar som är alltmer digitala så är e-handel som nätfenomen väldigt etablerat. Vissa företag tjänar enorma summor på affärsmodellen vilket leder till fler entreprenörer som vill ha en del av kakan.

I och med det så kan det vara svårt för små till medelstora företag att utmärka sig bland stora spelarna. Detta kan delvist åtgärdas genom att ta nytta utav en metod som används tämligen sällan utav svenska e-handelsbutiker, nämligen content marketing.

Content marketing i ett nötskal handlar om att regelbundet skapa relevant, behjälpligt och gratis innehåll för en specifik målgrupp för att sedan påverka deras beteende till att utföra en önskad handling. Denna önskade handling kan vara alltifrån att bli en prenumerant på ett nyhetsbrev till att köpa en produkt, för e-handelsbutiker så är det med högsta sannolikhet det senare.

Innehållet brukar vanligtvis vara i form av en blogg som finns vid sidan om webbshoppen, vilket i sin tur ökar möjligheterna för fler potentiella besökare att få syn på företaget och dess produkter.


Med det sagt så har vi framställt 12 content marketing tips och idéer som du kan och bör använda för att ta din e-handelsbutik till nästa nivå.

1. Skapa en blogg

Först och främst, om du inte har det redan, skapa en blogg vid sidan om din e-butik. Detta är platsen där du kommer att publicera det innehåll vars ämne är att ”hjälpa” din målgrupp. Denna hjälp kan se ut på olika sätt, men två huvudsakliga indelningar brukar vara att antigen utbilda eller underhålla din målgrupp.

Utbilda

Att utbilda betyder att lösa problem, att guida läsaren steg-för-steg, att illuminera ett problem från ett nytt perspektiv och mycket mer. Det kan vara alltifrån en steg-för-steg instruktionsvideo till en infografik som åskådliggör ett visst ämne.

Detta innehållsformat är framför allt bra för att bygga tillit och förtroende mellan dina läsare och ditt varumärke. Genom att utbilda målgruppen kan du även påverka deras eventuella köpbeslut, och att informera om vad man bör leta efter eller undvika kan du gradvist bygga ett köpargument för dina egna produkter. Dock bör detta göras med försiktighet och subtilt så att det inte framstår som direkt reklam för dina egna produkter.

Underhålla

Att underhålla målgruppen kan också betyda mycket, men vanligtvis handlar det om att skapa roligt, intressant, engagerande eller påhittigt innehåll som målgruppen vill konsumera och ta del av.

Underhållning är i synnerhet bra för att engagera existerande/återkommande användare och sprida kännedom av ditt varumärke.

2. Skapa kvalité innehåll som står ut

Istället för att masspublicera innehåll i syfte att fånga så många fiskar som möjligt, vilket inte behöver vara dåligt i sig själv, så bör du ta ett steg tillbaka och planera skapandet av några få utmärkta tillgångar som en del av din content strategi.

Det finns en tid, plats och metod för masspublikation av innehåll men ibland för man sätta sig ner och investera lite extra tid på att skapa innehåll som är mer djupgående och utav högre kvalité.

Denna typ av innehåll kan vara alltifrån grafiska framställningar, case studier till högkvalitativa videoklipp.

3. Skapa länkvärdiga resurser

Länkvärdiga resurser är helt enkelt bra innehåll som andra sajter vill länka tillbaka till (inlänkar). Produktsidor är ökända för att vara svåra för andra webbansvariga att länka till. Dessa sajter och sajtägare föredrar oftast att länka till tillgångar och utmärkt innehåll som deras egna målgrupp kan ta nytta av.

På just denna punkt kan en bra content marketing strategi verkligen leverera.

4. Bygg expertrykte i din bransch

Genom att regelbundet skapa värdefullt innehåll som du distribuerar på dina plattformar, i synnerhet bloggen, så kan du med tiden bli mer etablerad i din bransch. Du bygger ett så kallat expertrykte bland din målgrupp.

Med andra ord, bygg expertrykte och lojalitet genom att löpande lösa problem för dina besökare.

5. Inkorporera video till produktsidorna

Ett unikt och välgjort videoklipp på en produktsida kan påtagligt öka konverteringsgraden av försäljningar.

Videoklipp som instruerar eller klargör för produkten och dess funktioner samt egenskaper är ett bevisat sätt att behålla intresse, bygga tillit och öka försäljningar.

Det behöver heller inte vara så svårt att skapa en produktvideo. Genom lite lätt redigering och med en någorlunda bra smartphone så kan du skapa ett förvånansvärt bra videoklipp.

6. Berätta en berättelse för målgruppen

Berättelser kan vara väldigt slagkraftiga i många olika avseenden. Det är verkligen något som definierar oss människor. Trots vår begränsande koncentrationsförmåga i dagens digitala ålder så kan berättelser vara lika verkningsfulla som forna tider.

Att berätta en berättelse kan se ut på många olika sätt, det kan vara alltifrån en mini-dokumentär till en serie blogginlägg.

Våga vara personlig och annorlunda

För många företag och varumärken är alldeles för trista och försiktiga i sitt berättande. Givetvis bör man ha lite finkänslighet här och där, men för mycket av en konservativ attityd kan begränsa utvecklingen av ditt företags varumärke och därmed din e-handelsbutik.

7. Testa olika innehållsmallar

En viktig del utav content marketing är att testa olika innehållsmallar för att undersöka vilket eller vilka som levererar bäst resultat. Givetvis så har standard textinlägg på en blogg sin förtjänta plats, men enbart textinlägg bör inte vara allt man publicerar.

Alltifrån guider, historiska inlägg, fallstudier till infografiker, interaktiva sidor och videoklipp finns att utforska.

8. Hitta influencers eller samarbetspartners

Influencers är inflytelserika individer som har en trogen publik som följer och konsumerar det de publicerar och delar på sina egna och externa plattformar. Detta kan vara alltifrån deras blogg till sociala medier som Facebook och Instagram.

Genom att aktivt söka sig till framstående influencers i din nisch kan du skapa ett nätverk där du eventuellt kan sponsra dem genom att erbjuda ett gratis exemplar av den produkt du säljer, oftast i utbyte mot en recension på deras respektive plattform.

För det mesta säger människor inte nej till saker som är gratis, dra nytta av denna mänskliga tendens!

Micro-influencers

För många satsar enbart på de stora influencers i deras bransch medan de glömmer bort de så kallade micro-influencers. Dessa influensers har inte samma antal anhängare men har oftast en lika lojal och dedikerad målgrupp.

9. Begränsa produktplaceringar

Låt bloggen få vara en blogg och webbshoppen en webbshop. Med andra ord, bombardera inte dina blogginlägg med dina egna produktplaceringar. Detta är avtändande och kan minska trovärdigheten till varumärket och innehållet.

Givetvis så är det rimligt i vissa fall placera dina egna produkter på vissa inlägg som har med dem att göra, men låt de inläggen vara färre än innehåll som informerar och engagerar i syfte för att stärka varumärket och öka engagemang.

10. Identifiera målgruppens behov och intressen

Identifikation av målgruppens behov och intressen är A och O för både e-handelsbutiker med en content marketing strategi men även för de utan.

Detta är ju logiskt. Man vill och bör förstå varför köparna av en viss produkt faktiskt köper dem.

Desto mer du har att gå på och ju mer förståelse du har för vilka behov och vad som intresserar den målgrupp du är ute efter, så kan du smidigare utforma innehåll som de gladeligen tar del utav.

11. Anknyt till en ideell verksamhet

Cause marketing eller helt enkelt att anknyta ditt varumärke / sajt till en ideell verksamhet kan vara ett väldigt effektivt sätt att bygga tillit och lojalitet inom din målgrupp.

Hur gör man?

  1. Välj en verksamhet och koncept som du tror på.
  2. Donera pengar men också medvetenhet om verksamheten och det de håller på med.
  3. Satsa på att dela med dig detta samarbete på sociala medier och på bloggen.

12. Analysera och utvärdera resultaten

En content marketing strategi kan inte anses vara fulländad om du inte analyserar och följer resultaten i löpande takt.

Frågan uppstår då, vad bör man analysera? Vilka nyckeltal bör man hålla koll på vid en content marketing strategi för e-handelsbutiker?

Här är några av de mest betydande nyckeltalen att ha koll på:

  • Webbtrafik
  • Antal konverteringar
  • Sociala delningar
  • Kommentarer/recensioner
  • CTR (klickfrekvens)
  • Inlänkar
  • Bounce rates

Det finns många verktyg, både gratis och betalda, som ger dig möjligheten att spåra, samla och utvärdera data. De vanligaste är Google Analytics för webbprestanda och Googles Sökkonsol för sökmotoroptimering är två bra verktyg att börja med.

Slutsats

Det finns många sätt att öka försäljningen på en e-handelsbutik. Medan vissa är enkla fix är andra mer gedigna strategier. Genom att implementera content marketing på din webbshop kan du sakta men säkert bygga upp butikens varumärke, produktkännedom, lojalitet och därmed antal försäljningar.