Content marketing.

En term du möjligtvis har hört beroende på hur insatt du är i digital marknadsföring. Om inte så har du hamnat på rätt plats för att lära dig mer om detta intressanta och dynamiska sätt att nå ut till din målgrupp och uppnå dina affärsmål.

I denna artikel ska vi gå igenom vad innehållsmarknadsföring innebär som koncept och som affärsmodell samt några konkreta tips du kan använda dig utav för att få fart på din egen kampanj.

Låt oss börja!

Vad är innehållsmarknadsföring?

I grund och botten handlar content marketing om att uppnå sina affärsmål genom att regelbundet skapa unikt, informativt och engagerande innehåll som publiceras i främst ägda plattformar men också andra externa (oägda) plattformar. Innehållet som skrivs och publiceras är då givetvis relaterat till den målgrupp och nisch ditt företag/produkt befinner sig i.

Ett av de huvudsakliga målen med content marketing är att etablera en egen unik röst och auktoritet samt kultivera en tillit på marknaden. Att erbjuda informativt och hjälpsamt innehåll som inte minst är gratis är ett utmärkt sätt att göra just detta.

Att lära känna sina läsare och potentiella kunder blir därför väsentligt för en lyckad innehållsmarknadsföringsstrategi.

Genom att optimera innehållet för sökmotorer och strategiskt dela med sig på sociala medier gör man det möjligt för att nå en större publik, vilket medför att fler människor kan dras in till din köpresa och bli en så kallad ”lead”.

Hur tjänar man pengar genom content marketing?

Det finns många sätt att säkerställa sina intäkter med en content marketing strategi.

Gemensamt för alla dessa sätt är att ha läsaren och målgruppen som fokus, dvs. att ständigt försöka förstå vad de letar efter, behöver, tänker på och utifrån denna förståelse utforma strategiskt innehåll som fångar upp de i olika stadier av köpresan.

Något som möjligtvis kan hända dig när du påbörjar din innehållsstrategi är att kampanjens prioriteringar kan bli otydliga. Ett exempel på detta är att du lyckas nå ut till din målgrupp, och i denna relation skapar engagemang, tillit och stärker ert varumärke men samtidigt så har du din chef som petar på dig eller siffror på skärmen som gör dig besviken när det kommer till affärsvinsten. Med andra ord så har vissa viktiga aspekter av försäljningsprocessen förbisetts, som t.ex. CTAs (uppmaningar till handling), landningssidan och konverteringsoptimering.

Därför är det viktigt att ha köpresan i jämbredd med läsarens anspråk alltid i åtanken och målsikte.

Exempel på vinst genom content marketing

För att nämna ett konkret exempel på hur man kan tjäna pengar genom content marketing så kan vi måla upp ett scenario där du har en produkt eller tjänst som du vill få mer människor att börja uppmärksamma och eventuellt köpa.

Låt oss säga att vår exempelprodukt är en sängmadrass som enligt oss själva är nydanande inom sin nisch mot ryggsmärtor.

Hur går du tillväga för att öka försäljningar av denna madrass genom innehåll?

Om du bara har en landningssida på en tämligen ny och oetablerad sajt som enbart beskriver madrassen så kommer du ha rätt så svårt att driva webbtrafik genom bl.a. Google eller bygga tillit till varumärket med ett enda sida som endast försöker sälja produkten.

En sajt som enbart är en landningssida kan fungera om du har konverteringsoptimeringen på topp samt driver webbtrafik från annonser på Facebook och Google, men detta är inte alltid hållbart.

Givetvis ska du ha en grym landningssida på din sajt, men med content marketing kan du göra så mycket mer.

Innehållsstrategi

Om du skulle implementera den innehållsstrategi som vi gick igenom i en tidigare artikel så kan det se ut ungefär på detta vis:

  • Identifikation: Här identifierar du målgruppen, vilket i vårt fall är människor som är intresserade av att köpa en ny madrass, i synnerhet de med ryggsmärtor (vår unika expertis).
  • Nyckelordsforskning: Här börjar du utforska och kategorisera ord och fraser relaterat till sängar, madrasser, ryggsmärtor med mera.
  • Publiceringskalender: Här planlägger du hur många artiklar du ska publicera i veckan/månaden för maximalt engagemang och effektivitet.
  • Skapandet: Vid det här laget börjar du skriva artiklarna, det kan du göra själv eller genom att anlita en eller flera frilansare som skriver artiklarna. En artikel kan vara t.ex. ”Madrasser som är bra för smärtor i nedre rygg.” en annan kan vara ”Bästa kuddarna för de som sover på mage”.
  • Distribution: Du publicerar innehållet på bloggen och sedan delar med det i sociala medier, optimerar detta innehåll för sökmotorer och sakta men säkert så hittar köpredo potentiella besökare till din sajt från Google helt på egen hand.
  • Utvärdering: Här analyserar du resultatet och KPI’s (key performance indicators) som t.ex. webbtrafik, leads och försäljningar samt hur du kan maximera affärsnyttan ytterligare baserad på det data som du har samlat på dig.

Det bästa med content marketing och en effektiv innehållsstrategi är att din målgrupp eventuellt kommer hitta till dig och själv vilja bli delaktig kund hos er på grund av det hjälpsamma innehåll som ni delar ut.

5 praktiska tips för din innehållsstrategi

Nu vet du att content marketing kan vara en effektiv metod att ta din affärsverksamhet till nästa nivå. Här nedan går vi igenom ett par tips som kan hjälpa dig påbörja en ny eller finputsa din existerande content marketing strategi för att öka din verksamhets chanser att gå i vinst.

Unikt innehåll

Att skapa bra och relevant innehåll regelbundet för din publik är guldvärt och ju mer bra innehåll du kan publicera desto bättre, dock så bör man vara medveten om att för mycket innehåll kan skada om det görs på ett odugligt sätt.

En av fällorna när man publicerar mycket är att man publicerar innehåll som redan har på något sätts skrivits om många gånger om tidigare på nätet eller ännu värre att man skapar artiklar med ”tunt innehåll” såsom Google kallar det, dvs. innehåll som bidrar väldigt lite värde till läsaren.

Dock om du lyckas skapa unik, relevant och kvalité innehåll oavbrutet, då är hela marknaden din och då handlar det om att bara fortsätta pumpa ut så mycket som du är kapabel till. Kom ihåg dock att alltid anknyta innehållet till affärsnyttan.

Skapa engagemang

Att få dina läsare att bli engagerade med ditt innehåll är viktigt. De måste känna sig bekväma med din röst och din auktoritet. Desto mer du engagerar dem till att bidra sina synpunkter och tankar desto mer delaktiga kommer de att vara och tillit kommer de ha till din verksamhet.


Med det sagt så finns det många man kan frambringa engagemang från besökarens/kundens sida. Här är tre vanliga och rätt så effektiva sätt:

  • Be om deras tankar genom att uppmana de att kommentera vid slutet av varje artikel.
  • Om du har fångat deras kontaktuppgifter som t.ex. e-post, så kan du be om deras tankar om din produkt, tjänst, innehåll, webbdesign, logga med mera.
  • Skapa en interaktiv frågesport/opinionsundersökning som har med din nisch att göra.

Kommunicera

Var mänsklig och kommunicera med din publik och dina kunder. Var där för dem. Detta kan betyda att du är aktiv på din Facebook sida, att du svarar på kundernas e-post till minsta detalj eller att du granskar och svarar på alla kommentarer som görs på bloggen.

Var extra medveten om deras skiftande behov och försök ständigt att bygga tillit till varumärket genom att producera innehåll som är av kvalité och ytterst hjälpsamt.

Ha tydliga call to action

Att producera innehåll som målgruppen tycker om och engagerar sig med är ett bra steg mot att verkställa sina affärsmål men det är inte tillräckligt. Ofta behövs tydliga CTAs (call to action).

Därför är det är väldigt viktigt att ha CTA knappar och funktioner som smidigt introducerar läsaren till köpresan placerade på optimala ställen i dina artiklar.

Återanvänd och/eller uppdatera existerande innehåll

Var vaksam på hur du kan uppdatera ditt nuvarande innehåll, antigen genom repurposing eller uppdatering av existerande innehåll.

Repurposing eller återanvändning av innehåll gör man genom att återanvända innehåll från ett format till en annat. Ett exempel är om du har ett textbaserat blogginlägg så skapar du ett videoklipp där du diskuterar samma ämne och punkter.

Uppdatering av innehåll handlar om att förbättra eller utöka existerande innehåll i samma format. T.ex. om du har en artikel på 1000 ord med ett par grammatiska fel så kan du förbättra och utöka innehållet genom att korrekturläsa, korrigera och expandera artikeln till 1500 ord som täcker ämnet i större utsträckning.

Slutsats

Content marketing är ett smart och genuint sätt att bygga en relation och tillit mellan dig som verksamhet och din målgrupp. Det handlar om att förstå sig på och nå ut till människor som söker sig till svar och lösningar på sina egna problem och eventuellt introducera dem för något (din produkt/tjänst) som uppfyller det behovet.

I början så handlar det om att attrahera de individerna, främst genom att få de att hitta till dig. Sedan så handlar det om att kultivera tillit och ökad intresse i företaget/produkten, och till slut så är det försäljning av produkten och lojalitet till varumärket.