Att sälja fysiska produkter har som mycket annat som vi har diskuterat på CyberInkomst sina egna särskilda för- och nackdelar, var det sig det handlar om dina egna produkter som du själv producerar, säljer och distribuerar eller om det är andras produkter som du försäljer genom t.ex. dropshipping eller Amazon FBA.


Ett par av de tydliga fördelarna med fysiska produkter är att vinstmarginalen för dessa kan vara väldigt höga. Det finns så att säga möjligheter för dig att tjäna betydligt ”större” summor pengar jämfört med många andra sätt att skapa inkomst på nätet.

En tydlig nackdel med fysiska produkter är just att de är fysiska, vilket medför sina egna svårigheter och frågor om ansvar. Kontrastera det med digitala produkter, som e-böcker, onlinekurser m.m. som inte kräver så mycket uppmärksamhet från din sida när det gäller kundservice och logistik.

Med det sagt så har e-handel, dvs. internet handel, ökat dramatiskt de senare åren runtom i världen, inte minst i Sverige. Uppenbarligen så föredrar majoriteten av unga människor att handla online istället för att gå till faktiska butiker ute i världen.

Detta öppnar upp för dig och dina egna affärsmål!

Låt oss ta en titt på de olika möjligheterna.

Sälj dina egna produkter genom Shopify

shopify

Om du har en egen produkt(er) så kan du enkelt på några timmar påbörja din egna online butik genom tjänster som Shopify, vilket gör det väldigt enkelt för privatpersoner liksom företag att skapa sin egna lilla butik.

Shopify är en av de största e-handelslösningar för individer och företag. De gör det möjligt för dig att organisera dina produkter, designa webbutiken, ta emot kreditkortsbetalningar från kunder, spåra och även besvara till beställningar som görs.

Hur ser processen ut?

  1. Du har ett par produkter, kan vara nästan vad som helst, även digitala, som du har i ett lager hos dig själv i ett eget förråd eller på en lokal någonstans.
  2. Du besöker hemsidan Shopify, startar ett konto, väljer ett prisplan (100-250 kr i månaden) och börjar lista upp produkterna som du har med varsin produktbeskrivning.
  3. Du optimerar designen på hemsidan/butiken så att det blir både estetiskt tillfredsställande samt enkelt för besökaren att bli till en betalande kund.
  4. Du får en beställning, du paketerar och skickar iväg produkten.
  5. Du har fått betalt och du är glad!

Om du inte har egna produkter men vill ändå på något sätt skapa en ”online-butik” så kan dropshipping vara ett intressant och givande alternativ för dig.

Vad är dropshipping och hur fungerar det?

Dropshipping är ett ganska intressant koncept, då det går ut på att du som återförsäljare inte själv behöver inneha produkterna som du listar och säljer på din hemsida.

Hur ser processen ut?

  1. Du startar en online butik och listar en rad olika produkter.
  2. Du får besökare till webbsidan genom Google sökningar och/eller betald annonsering som du har gjort på t.ex. sociala medier.
  3. Dessa besökare bestämmer sig för att göra en beställning på en av produkterna som du har listad på din online butik.
  4. Du får betalt för produkten + frakt från kunden.
  5. Du placerar en duplikat beställning till din leverantör, som faktiskt har produkten i sitt lager.
  6. Leverantören paketerar och skickar iväg den önskade produkten till kunden i fråga.
  7. Kunden är glad.
  8. Leverantören är glad.
  9. Sist men inte, så är du glad då du har en vinstmarginal på, låt oss säga 20 % på varje köp som görs.

För en kund som shoppar online, så ter sig en dropshipping transaktion precis vilken köpupplevelse som helst på nätet. Det som skiljer sig är alltså det som sker bakom kulisserna, då du med din relation till din leverantör går med på ett pris som du sedan arbeta kring för din egen profit.

5 tips för din e-handelsbutik

Här är ett par matnyttiga tips för dig som är nybörjare inom e-handelsvärlden:

  1. Säkerställ att besökare/kunder har enkel och smidig tillgång till relevant information som kontaktsidan, frakt och retur, telefonnummer etc.
  2. Satsa på att stilren, smidig och enkel webbdesign som underlättar för kunden att påbörja och avsluta ett köp.
  3. Börja bygg en e-postlista med prenumeranter från dag ett, detta kan du göra på olika sätt som t.ex. en checkbox ruta när de slutför ett köp eller bara som en opt-in som spontant dyker upp när de surfar på din sajt.
  4. Fokusera på kunden, lär känna målgruppen, deras intressen och hur du kan utforma kundresan på bästa sätt.
  5. SEO, sökmotorsoptimering, bör vara ett primärt fokus från allra första början. Detta kan innebära mycket, men det behöver inte vara superkomplicerat heller. Börja med att formulera effektiva rubriker, brödtext och ha bra bilder och annat multimedia.

Sammanfattningsvis

E-handel erbjuder många möjligheter för den driva entreprenören i dagens digitala samhälle. Statistik som visar att människor tenderar att köpa produkter online mer och mer gör denna affärsmodell särskilt lukrativ för dagsläget samt för framtiden. Har du några egna synpunkter kring e-handel, shopify eller dropshipping så är du välkommen att kommentera nedan för mer intressanta diskussioner.