Hur skriver man egentligen texter som fångar läsaren? För nog är det en konst att göra just det. Men misströsta inte, det är en konst som går att lära sig!

Det brukar sägas att kunskap är makt och med lite ödmjukhet kan du komma långt, för visst ligger det något i det. Så hur går man tillväga för att fånga läsaren? Vi hjälper dig! Nedan följer sju tips för att just du ska lyckas.

1. Skapa nyfikenhet

Det första du måste göra är att servera läsaren en aptitretare, och detta redan i rubriken. En fångande rubrik kan nämligen vara helt avgörande när du skriver, varför det är av största vikt att den väcker läsarens nyfikenhet. Och för att lyckas med detta behöver du först och främst bjuda läsaren på något som ger mersmak – vilket för oss vidare till punkt nummer två.

2. Öka lusten!

För att fånga läsarens uppmärksamhet och (förhoppningsvis) även behålla den under textens gång, är det viktigt att öka lusten hos läsaren, successivt. Detta genom att kontinuerligt locka till läsning. Det tåls att upprepas och påminna även sig själv om mellan raderna. Läsaren måste själv vilja ha mer, i detta fall närmare bestämt: vilja läsa mer.

3. Tillgodose ett behov

Det som krävs för att lyckas med ovan punkter kan till exempel handla om att lösa ett problem hos läsaren, men framför allt att tillgodose läsarens behov. För du vill förstås ge läsaren den information eller upplevelse hen vill ha och efterfrågar. Därtill gäller det som redan nämnt att fånga in läsaren snabbt och hålla kvar intresset tills de har tillgodogjort sig budskapet – något vi tar fasta på i nästa punkt.

4. Syfte och budskap

En stor del i det hela, eller som åtminstone gör det lite lättare, är att ta reda på vem eller vilken målgrupp du skriver till, samt vad syftet eller budskapet med texten ska vara. Vad vill du att läsaren ska få ut, av att läsa just din text? Ser du till att ha detta på det klara, löser sig resten nästan av sig självt.

5. Tala klarspråk

När du nu vet vad du vill få sagt, är det också enklare att vara rak och tydlig. Pang på. Skippa oklarheter och diffusa begrepp. Du vet förmodligen själv hur lätt det är att sålla bort det som anses vara ointressant och klicka sig vidare. Underlätta därför för din läsare och håll en röd tråd genom texten, med information som är lätt att ta till sig. Var även personlig och rikta dig till den som läser med ett direkt tilltal, så ökar du dina chanser att lyckas – ytterligare.

6. Lustprincipen

Denna punkt blir allt viktigare då vi lever i en tid där tempot ofta är högt och vårt kognitiva tålamod som bortblåst. Vi kräver omedelbar tillfredsställelse helt enkelt, och med tanke på hur mycket information vi matas med dagligen är det inte konstigt att vi behöver sortera och sålla bort. Den rastlösa tillgängligheten i kombination med dess utbud gör att läsaren hellre fortsätter att scrolla i flödet i all oändlighet, istället. Och det vill vi ju inte, eller hur?