Det finns flera sätt öka webbtrafiken till din sajt. Ett sätt som vi rekommenderar starkt är att fokusera kontinuerligt på att publicera bättre innehåll. Detta kan göras på ett flertal olika sätt, alltifrån utöka och återanvända innehållet du redan har till att vara mer källkritik och visa mer expertis.

I denna artikeln går vi igenom hur du kan gå tillväga för att skapa bättre innehåll på din sajt:

Hur går man tillväga?

1. Utökat innehåll

Du kan skapa bättre innehåll genom att först och främst läsa mer om ämnet och sedan lägga märke till vad de andra sajterna har missat. När du hittar det som de saknar från sitt innehåll kan du skapa en utökad artikel som behandlar allt som den andra sajten berörde + lite mer som de missade, förbisåg eller helt enkelt glömde.

Du kan även återskapa samma innehåll fast i andra format. Om du märker att de andra sajterna har riktigt bra innehåll men bara som en stor vägg av text och en enstaka bild så kan du kanske göra en kort podcast avsnitt eller varför inte en eller flera videoklipp som behandlar ämnet i fråga.

Bonus tips: Det kan löna sig att “tjuvtitta” på det som fungerar för dina konkurrenter och/eller de större hemsidorna i din nisch. Du kan ha ett öga öppen för deras mest populära artiklar och du kan klura ut vilka som är det genom bl.a. publicitet på indexsidan, utifrån kommentarer, delningar eller andra potentiella mätvärden.


När du hittar ett ämne som verkar vara populär med rätt så många läsare så kan du fördjupa dig inom det genom att forska och skriva dina egna unika och utmärkta artiklar på din hemsida.

Det finns många sätt att uppdatera, förbättra innehåll och ju mer du själv fördjupar dig inom ämnet desto enklare kommer du hitta de möjligheterna.

Fördelar

  • Du vet att ämnet är populärt och att du har många potentiella läsare framöver.
  • Genom att skapa förbättrad innehåll som tacklar samma ämne som din konkurrent kan du gradvist föra över besökare från deras platform till din egna.

Nackdelar

  • Innehållet kan bli allt för lik det redan existerande innehållet på andra hemsidorna.
  • Ämnet i sig själv är inte en “evergreen topic”, dvs. ämnet är endast populärt under en viss kort och oberäknelig period.

2. Praktiskt innehåll

Alldeles för mycket av det som publiceras på nätet är bara opinioner och disträ tankar som människor har om allt möjligt. Givetvis har dessa sätt att förmedla information sin plats på internet men ibland kan det vara svårt att hitta till kruxet eller det man letar efter, något som faktiskt hjälper en lösa något, ett problem du har eller saksituation som du befinner dig i livet.

Därmed är innehåll som är praktiskt något att tänka på när du vill skapa bra innehåll. Oftast så har praktisk information ett inneboende värde för läsaren och ju mer problem du kan lösa eller vägleda läsaren igenom desto bättre. Livet är tufft som det är utan att behöva klura ut allting som kommer ens väg. Här har du chansen att skapa det innehållet som bistår dessa människor.

Fördelar

  • Innehållet hjälper människor med olika problem som de har i sitt liv, vilket har ett inneboende värde.
  • Du kan särskilja dig från mängden genom att skapa något människor behöver och uppskattar
  • Du får lojala besökare och potentiella till din sajt

Nackdelar

  • Det kan bli för mycket praktiska tips men för lite teori. Som tumregel behöver man lite teori och “disträ” tankar för att få till något komplett för sin sajt.

3. Var källkritisk

Ett litet extra fokus på källkritik kan vara nyckeln för att din sajt blir mer populär hos sökmotorerna och användarna. Vi behöver källkritik och referenser mer och mer i dagens dynamiska digitala värld. En värld där information kan lömskt fabriceras för att uppnå tvivelaktiga mål är en verklighet.

Då kan du särskilja din sajt genom att bli en tillförlitlig källa av information som dina besökare känner sig säkra med.

Fördelar

  • Källkritisk innehåll är tillförlitligt och motarbetar instanser av vilseledande och/eller falska nyheter/information.
  • Innehållet har större chans att få en inlänk (backlink) från andra sajter.
  • Sajtens och/eller företagets varumärke blir starkare.

4. Förmedla expertis

Expertis är ytterligare en faktor som sökmotorerna och besökarna börjar bli mer medvetna om. Givetvis kan man inte vara en expert på allt men ett tips är att försöka anlita frilansare eller kunniga, helst med intyg om fullbordad utbildning, som kan skriva innehållet. Detta kan du sedan demonstrera i författarboxen under artikeln eller på något annat fyndigt sätt som är rimligt.

Fördelar

  • Expertis bygger varumärket och skapar tillit.
  • Om du vet vad du pratar om så kommer människor lyssna på dig, och detta kan användas i vinstdrivande syfte. (Produktrecensioner, försäljning m.m)

5. Tankeväckande innehåll

Beroende på din sajt och dess nisch, utvecklingsfas m.m så kan praktisk innehåll passa bäst men ibland så kan innehåll som väcker tankens fulla engagemang eller fantasi vara det din sajt behöver för att få webbtrafiken att börja ta fart. Tankeväckande innehåll kan få viral spridning på sociala medier samt högre positioner i sökresultaten på Google, p.g.a. inlänkar.

Tankeväckande innehåll kan också användas i syfte att andas liv i en nisch eller bransch där status quo är dominerande.

Fördelar

  • Lämnar ett intryck hos människor vilket gör så att din sajt och innehållet nämns fler gånger.
  • Skapar en “community” där din sajt och ditt innehåll är referenspunkten.
  • Öppnar upp för nya utvecklingsmöjligheter för din sajt.

Slutsats

Det är alltid bra att försöka utveckla och förfina innehåll på din sajt. Detta kan göras på ett flertal olika sätt men i allmänhet kan det vara hälsosamt att se på vad de större sajterna gör och vad som uppenbart får deras maskineri att snurra. Om du har en relativt ny hemsida så är detta steg extra viktigt. Du vill ju trots allt inte skapa en hemsida och innehåll för ett icke-existerande publik.

Med det sagt så bör du heller inte “sälja din själ” så att säga. Man bör behålla sin egna unika, kreativa touch samtidigt som man skapar något man tror på.

Mottot för detta inlägg: Försök ständigt förfina och förbättra ditt innehåll. Var medveten och inspireras av det andra gör men gör något bättre du själv.