Det är ingen hemlighet att marknadsföring via influencers är ett perfekt sätt att nå den publik man vill. Informationskedjan blir kortare än någonsin och man har mer kontroll över vem som talar om ens produkt eller tjänst.

Enligt en studie av Linqia så kommer marknadsförare öka sin budget för just influencer marketing med 39% under 2019. Om ens kundsegment är millenials, så är influencer marketing bland de mest lönsamma sättet att nå ut till sin publik, eftersom sociala medier är deras val av kanal. Vare sig det handlar om ett Instagraminlägg eller en Youtubevideo så kan integrationen av detta i din marknadsföring göra all skillnad i ditt varumärkes uppfattning, och till och med framgång.

Varför influencers?

Influencers får sina följare för att de har hittat sin niche, vare sig det är på Youtube för att lägga upp videos för spel, smink eller vlogga deras dagliga liv, eller andra sociala kanaler där de fokuserar på skönhet, fitness eller politik. Detta är ett gyllene tillfälle för marknadsförare att specificera sin niche och kunna nå ut till en specifik målgrupp. Det har tidigare varit svårare och dyrare att bedöma huruvida man når ut till rätt person genom rätt kanal, men är nu enklare än någonsin.

Något som är oerhört viktigt att poängtera är vidden av influencers, de representerar människor från alla bakgrunder, kulturer och minoriteter vilket ökar vikten av influencer marketing och visar ännu mer på vilket globalt samhälle vi lever i.

Pris

De flesta influencers baserar sitt pris för ett samarbete genom att titta på typ av kanal, följare, engagemang och efterfrågan. Det finns inga direkta ramverk på vad ett inlägg på exempelvis Instagram kan komma att kosta. Om influencers primära kanal är just Instagram, då kan det vara värt att titta på om de har andra kanaler med färre följare. Det kanske låter lite motsägelsefullt att investera i en kanal med färre följare, men om engagemanget är större kan detta val i slutändan generera ett bättre ROI. Det ska också nämnas att du ska titta på vilka sociala kanaler ditt valda segment använder sig av.


Inte utan problematik

Givetvis är inte influencer marketing helt utan sina problem. Man lägger mycket fokus på att koppla sin produkt med en person som man inte har full kontroll över, och skulle denna personen hamna i blåsväder, kan detta avspegla sig i företaget – framförallt om det är en långgående relation. Det är viktigt att hålla koll på detta och se till att lagar och regler följs av influencern så att det inte genererar en negativ koppling till ditt varumärke.

Det andra problemet handlar snarare om sociala medier i sig. Med följare som kan vara fake kan man inte helt lita på statistik/demografi, engagemang från följare och huruvida produkten får den räckvidd som man önskar. Algoritmerna på exempelvis Instagram ändras kontinuerligt och därmed måste man hålla sig à jour med hur detta påverkar stora eller små konton, helt beroende på den eller de infuencers som man vill arbeta med. Om en produkt är relevant till vad personens niche och image är, då är det där man kommer att hitta ett förtroende för produkten, influencern och ditt varumärke.

Själva marknaden för influencers har sett ett skifte den senaste tiden, från att ha gått från ’vanliga’ personer på som lägger upp videos från sina sovrum så är det idag inte ovanligt att redan etablerade ’kändisar’ från sportvärlden, artister, skådespelare eller andra mediepersonligheter också numera faller under kategorin influencer.

Trender inom influencer marketing

Många trendanalyser visar på att vikten kommer läggas på långvariga relationer och kontrakt med influencers istället för kortsiktiga mål. Detta kanske delvis handlar om att man vill nå långsiktiga mål, öka ett förtroende och på sikt också stärka sitt varumärke ännu mer. Trenderna visar också på att det har visat sig vara mycket mer lönsamt att marknadsföra sig via sociala medier än traditionella medier som tv och tidningar.

Svenska influencers

Stora svenska influencers som Pewdipie med över 90 miljoner följare på Youtube, Isabella Löwegrip med över 400,000 följare på Instagram, och Therese Lindgren med över 900,000 följare på Youtube. Detta är alltså bara en av dessa personers kanaler där det kan nå människor. Detta visar vikten på hur stora och inflytelserika dessa människor har blivit och att de har gjort något som ansågs vara en hobby till en verklig industri.

Givetvis är detta några av de största svenska influencers som finns, men de har på sitt sätt varit pionjärer i sin branch och lyckats få företag att förstå vilken guldgruva marknadsföring via sociala medier kan vara.

Även om myndigheter i Sverige så som konsumentverket och skatteverket tidigare har fått hitta nya regler för influencers och dess samarbeten finns det idag tydliga regler för vad ett samarbete måste innehålla. Reglerna är desamma oavsett i vilket media reklamen görs i. Vare sig det är sociala medier, tv eller tidningar ska det vara tydligt att det är reklam eller samarbete, om inte reglerna följs så är det både influencerns och företaget som är skyldiga. Olika sociala medier har gjort det olika lätt för influensen att följa reglerna, exempelvis Instorma har en funktion som heter ”branded content option” som förtydligar att det är ett betalt samarbete. Det gäller att vara noga och titta på vilka regler som gäller för de länder och marknader man riktar sig mot då reglerna kan variera något.

Hur kommer man igång då?

Ett väldigt förenklat sätt att hitta rätt personer att kontakta är att söka igenom Instagram, som har störst antal influencers, eller Youtube och titta efter vem som skulle kunna vara ett bra val för dig.

Kontakta dem via DM eller email och sätt igång och förhandla om villkoren för ert samarbete.
Det har börjat att växa fram nätverk, verktyg och plattformar anpassade för just influencer marketing som gör processen ännu enklare.

Det kan kännas som en djungel och vara svårt att veta i vilken ände man ska börja i, men det är viktigt att påminna sig om att detta är det nya mediet, där man faktiskt har mer koll än någonsin att man riktar sig mot sina target groups.

Källor: