Jag kan börja denna artikel med maximet som Abraham Lincoln sa för ungefär 180 år sedan:


Det finns ofattbart mycket innehåll på internet och mycket av det är skit.

Med det sagt så finns det även mycket innehåll som är av utmärkt kvalité, då det verkligen syns att författarna eller skaparna har verkligen gett sin tid för att bygga upp det. Det kan vara alltifrån ett blogginlägg som tacklar X till minsta detalj till en infografik eller videoklipp som visuellt framställer och belyser ett ämne på ett engagerande sätt.

För att lyckas med sitt innehåll så blir en strategisk inställning till skapande av innehåll viktigare än någonsin. Att enbart publicera innehåll utan någon strategisk tänk leder sällan till framgång.

I och med det så har vi bestämt att använda oss utav SUCCESs formuläret. SUCCESs formuläret är ett koncept och metodik utvecklat av Chip Heath och Dan Heath i deras bok Made to Stick. Formuläret är användbart för att skapa innehåll (idéer, tjänster, produkter) som människor kommer ihåg.

Här är vår framställning och återgivning av principerna:

Simple = Enkelt

Enkelhet behöver inte betyda att man dummar ner innehållet utan det kan betyda att man simplifierar för att undvika överdrivna koncept eller jargong som gör mer skada än nytta.

Everything should be made as simple as possible, but not simpler.

Enkelhet innebär även tillgänglighet och ju mer du gör något tillgängligt desto mer människor kommer ta del utav det du erbjuder.

Ordspråk är typexemplet på konceptet ”enkel” i sin fulla kraft. Ordspråk är enkelhet/tillgänglighet komprimerat i ett par ord som förmedlar något människor kommer ihåg.

Du kan använda enkelhetsprincipen i ditt innehållsskapande på många sätt, alltifrån att medvetet scanna igenom texten för att hitta jargong ord som inte behövs till att formatera innehållet så att det blir mer smältbart för läsaren.

Enkelhet kan också betyda att du är konsekvent i ditt skrivande och argumenterande, att du följer en logisk bana som leder till en rimlig slutsats för läsaren.

Att vara medveten att alla människor inte har samma kunskapsbas som varandra är därmed centralt för att få denna princip att fungera.

Unexpected = Oväntat

Vi nämnde vikten av uppmärksamhet när vi berörde förmågan att skriva bättre rubriker. Ibland så är de mest effektiva rubrikerna de som chockar en mest. Såsom du redan har märkt så har populära tidskrifter utnyttjat denna metodik till sin absoluta gräns, så mycket så att vi har på många sätt blivit härdade gentemot sådana rubriker.

Därför behöver vi vara medvetna om hur vi kan undvika att vara ”clickbaitiga”, dvs. att använda tillgjorda rubriker för att få mer klicks eller uppmärksamhet.

Med det sagt så behöver inte elementen ”oväntat” bara speglas i rubriken på din artikel utan kan likaväl vara ett kort avsnitt/del av artikeln i sin helhet.

Här är ett par exempel på hur konceptet ”oväntat” kan vävas in i ditt innehållsskapande:

  • Statistik eller data som är chockande, som t.ex. att enbart 20 % av männen på Titanic överlevde i jämförelse med ca 75 % kvinnor och 52 % barn.
  • Nytt fynd eller forskning som skakar om ett tidigare dominerande paradigm, som t.ex. våg-partikeldualitet inom kvantfysiken som går ut på att ljus och materia kan inneha två olika egenskaper samtidigt.
  • Att bryta människors förväntningar är ännu ett effektivt sätt att skapa innehåll som människor inte kan skaka sig av. Att ge sig på tankemönster eller livssvanor som människor tar för givet kan åstadkomma mycket. Karnivordieten är en intressant trend att ha koll på när det gäller just denna aspekt.

Concrete = Konkret

Ännu ett användbart koncept/metod är att försöka vara mer konkret. Försök använda dig utav ett språkbruk som inte är alltför abstrakt utan mycket mer jordnära för att kunna skapa en mer påtaglig relation med läsaren.

Givetvis kan abstraktion användas i vissa sammanhang men om du verkligen vill få innehållet att fastna hos läsaren så är att vara konkret nästan alltid mer effektivt än att använda abstrakta argument. Läsaren ska kunna visualisera det scenario och bild du målar upp för hen, och ju mer du förenklar hens visualisering av det du talar om, desto bättre.

Ett exempel på hur du kan göra ditt innehåll mer konkretiserat är att använda mer utav faktiska objekt i ditt språkbruk vilket läsaren med all sannolikhet har runtom sig i sin omgivning. Våra hjärnor är helt enkelt ”skapta” att komma ihåg faktiska saker i den tredimensionella verklighet vi lever i.

Credible = Tillförlitlig

Tillförlitlig behöver inte betyda vetenskapligt stödda teser eller argument, även om det mycket väl kan betyda det också, utan att vara tillförlitlig kan också betyda att du är genuin och transparent i ditt författande och de ämnen du belyser.

Erfarenhet av ett visst ämne är ett stort plus när det gäller att skapa autenticitet, i synnerhet dokumenterat erfarenhet.

Tillförlitlighet kan även betyda att inte försöka utvinna varje krona från varje besökare vid varje tillfälle. Denna typ av innehåll eller sajter finns det gott om och oftast lever de inte länge i den digitala världen.

Att skapa innehåll som är tillförlitligt kan också betyda att du visar källkritik och/eller en lista av referenser i slutet av varje artikel.

Emotional = Känslofylld

Människor är inte enbart rationella varelser som hela tiden agerar utifrån logiken, utan känslor och den irrationalitet som ibland ackompanjerar känslorna kan sätta sitt avtryck på psyket hos många människor.

Du kan få människor att komma ihåg dina idéer och ditt budskap genom att få dem att känna något. Detta leder till de följande frågorna man bör ställa sig själv för att behålla sin integritet, nämligen:

  • Hur får du människor att känna något?
  • Till vilket pris?
  • I vilket syfte?

Personliga berättelser och händelser är ett universellt sätt att relatera med andra människor, men för att funka i t.ex. content marketing ska det givetvis också vara genuint.

Frågorna 2 och 3 får du fundera över själv! (dela gärna med dina tankar i kommentarerna)

Stories = Berättelser

Berättelser är mäktiga, såsom vi påpekade ovan. En berättelse kan påverka en individ till att agera, att skratta, att gråta, att ändra på sig, att göra något nytt, att köpa något onödigt, att bli av med något.

Berättelser tillåter människor att temporärt leva sig in i ett annat liv, då det på ena sidan visar hur man kan gå tillväga för att uppleva något å andra sidan bidrar med inspiration för att få dig själv att agera i den eller liknande riktning. (eller motsatta riktningen)

Berättelser uppmanar till handling och får människor att agera ut på idéer som innehålls i berättelsen, på gott och ont.

Berättelser lever också länge i människors tankar och minnen, oavsett om det är fiktivt. Detta är tydligast i historieskrivningen, folksägnen, episka dikter, sång och med mera.

Slutsats

Att få människor i den digitala åldern att komma ihåg dina idéer, budskap eller ditt innehåll är en stor utmaning och om du vill få människor att komma ihåg ditt innehåll så måste du oftast beröra läsaren på ett särskilt sätt. Vi har gått igenom några av de möjliga tillvägagångssätten för att uppnå detta, alltifrån, att skapa okomplicerat och konkret innehåll till autenticitet och vädjan till känslor.

Men alla dessa principer funkar inte i alla branscher eller i alla tider. Försök därmed att vara medveten om vad som är passande för dina idéer nu och i framtiden.