Sökmotoroptimering är ett av de mest kostnadseffektiva och långsiktiga sätten att driva stadig och stabil webbtrafik till sin webbsajt.

SEO brukar traditionellt delas in i tre delar, teknisk, on-page, off-page SEO.

I denna artikel går vi igenom den först nämnda, nämligen on-page SEO och de viktigaste faktorerna som uppgör en sådan sajt.

Bra och dynamiskt innehåll

Om du vill lyckas med dagens och framtidens SEO så är bra och unikt innehåll ett måste för dig som digitala marknadsförare.

Dock så uppstår den oundvikliga frågan: Vad är bra innehåll? Eller snarare hur kan en sökmotor bestämma vilket innehåll som är bra eller dåligt? Är detta inte helt och hållet en subjektiv upplevelse som en maskin möjligtvis inte kan ha, åtminstone inte idag.


En passande fråga och det självklara svaret är att givetvis så har inte Google en personlig preferens eller smak som en individ. Utan sökmotorn tar hjälp utav en rad komplexa algoritmer som mer eller mindre kan avgöra om innehållet signalerar kvalitet eller inte.

Några av dessa algoritmer inkluderar:

  • Antal sajter röstar upp din hemsida dvs. inlänkar till din webbplats, (baklänkar)
  • Hur länge besökare stannar kvar på din sajt. (sessionstid och avvisningsfrekvens)
  • Antal interna länkar till det specifika innehållet.
  • Sociala signaler
  • Webbtrafik

Dessa är betydande indikatorer för sökmotorn till vad som utgör högkvalitativt innehåll och sajt.

Så nu när vi vet vad sökmotorn beter sig mot innehåll, mer specifikt bra innehåll, hur kan vi gå vidare med att skapa det? Läs mer om länkvärdigt innehåll för SEO här.

Optimera meta data

Metadata är den informationen på en sajt som berättar för sökmotorerna vad din sajt heter, inläggsnamnet (titeln), vad den handlar om (beskrivning), namnet på url-tagg m.m.

Optimera för CTR (click through rate) och ta din tid med att skapa engagerande titlar som fångar intresset. Titta på konkurrenterna. Var medveten om vart gränsen till clickbait går och undvik det för att behålla din sajts integritet och auktoritet.

Bra användarvänlighet

Användarvänlighet (UX), är en stor faktor av dagens SEO. Google försöker ju trots allt uppfylla sökavsikten hos deras användare.

Om en besökare via Google hamnar på din sajt och upptäcker att det är svårt att läsa brödtexten, navigationen är krånglig, länkarna är trasiga och att bilderna visas på ett dåligt sätt så kan du vara rätt så säker på att Google har sina förfinade algoritmer som upptäcker detta.

Användarvänlighet handlar om att få alla delar av sajten att fungera i samklang. Det behöver inte vara komplicerat, utan enkel webbdesign och sunt förnuft när du planerar din sajt är oftast tillräckligt.

Använd dig utav länkar

Rätt användning utav interna och externa länkar är nog det mest förbisedda men effektiva on-page SEO metoden som jag stöter på när jag surfar på nätet och analyserar sajter.

En sajt som använder sig utav en strategisk och välplanerad internlänkstrategi kan sno platsen SEO-rankningar från konkurrenter med högre domänauktoritet och fler baklänkar.

I dagsläget (mars, 2019) så värdesätter Google expertis och kontext mer än någonsin.

Sidorna på din sajt bör vara åtkomliga från många olika ställen. Länkar är broarna som möjliggör detta. Se till att använda dem.

Se även till att länka externt till sajter och innehåll som kan utöka din artikel och dess innehåll. Det är svårt att ha med allting på en sida och ibland gör någon annan ett bättre jobb på att förklara något viktigt inom samma tema. Detta är ett perfekt tillfälle för att länka externt så att din sajt får starkare kontext i sökmotorernas samt användarnas ögon.

Säkerställ att sajten är mobilanpassad

Mobilvänlighet är ett måste i dagens uppkopplade digitala värld. Detta innebär inte enbart att temat på sajten ska vara responsivt eller mobilvänligt utan även att samtliga element bör vara det. Detta inkluderar sidhuvud, bilder, brödtext, knappar, animationer med mera.

En verklighet som många fortfarande inte har anammat är att webbtrafik från mobila enheter som smartphones och surfplattor är större än stationära och laptops i dagsläget.

Utforma din SEO utifrån denna verklighet så är du på rätt väg.

Möjliggör för sociala delningar

Lägg till sociala delningsknappar på din sajts inlägg. Detta kan du göra genom ett tilläg på WordPress eller genom att manuellt klistra in kodklipp på din sajt.

Trots att sociala signaler med största sannolikhet inte har en direkt SEO påverkan så kan det indirekt leda till framgångar för din SEO.

Hur då?

Jo främst genom att få mer ögon och uppmärksamhet på ditt innehåll och din sajt.

Desto mer människor känner till ditt företag och dina tjänster, desto större chans för inlänkar, citeringar och dylikt ute på nätet.

Använd dig utav multimedia

Enbart textinlägg kan funka i vissa nischer men generellt så handlar det om att diversifiera utbudet av hur man presenterar sitt innehåll. Bilder, videos, podcast och ljudklipp kan betydligt stärka användarupplevelsen samt din SEO.

Exempelvis så kan du använda dig utav gratis verktyg som Canva (vår favorit gratisverktyg) för att skapa professionella bilder och infografiks.

Ta hänsyn till sajthastigheten

Att vara snabb är viktigare än någonsin i dagens SEO. För vissa affärsmodeller som t.ex. e-handel så kan en enstaka sekund vara det som avgör huruvida du ökar med vinst på 30% eller inte.

Sajthastighet är en viktig aspekt av SEO och oftast kan långsamma sajter lösa sina problem med ett par optimeringar, som exempelvis att

  • Minska bildfilstorleken på stora bildfiler.
  • Minifiera CSS och Javascript
  • Byta webbhotell
  • Inaktivera och radera problematiska tillägg (på CMS som WordPress)

Om du är osäker på hur din sajt faktiskt presterar när det handlar om sajthastighet kan du analysera din sajt med ett par gratis verktyg som dessa

Det kan vara klokt att använda alla dessa verktyg för att få en helhetsbild på vad problemet kan vara för just din sajt. När du får det data du behöver så kan du agera utifrån det.

Uppdatera sajten och innehåll regelbundet

En sajt som inte uppdateras förlorar potentiellt mycket i söktrafik. Även om vissa nisch är ”ever-green” så finns det oftast ändå något att förbättra.

Det kan vara alltifrån byta ut en bild eller två mot något som är mer klickvänligt eller så kan det vara att lägga till en paragraf för att stärka innehållet ytterligare.

Uppdatering kan också innebära återanvändning av innehåll. Vilket helt enkelt innebär att innehåll från ett format återanvänds och återskapas i ett annat. Detta möjliggör för en större publik att ta del av samma artikel. Detta kan göras genom att t.ex. omvandla ett populärt blogginlägg till ett videoklipp eller podcastavsnitt. Det kan också vara att kompilera flera artiklar till en e-bok.

Möjligheterna är många när det handlar om återanvändning av innehåll, se till att åtminstone utforska ett par av dem!

Bygg ett varumärke

De högsta resultaten på populära sökningar kommer oundvikligen domineras av gigantiska sajter med etablerat varumärke.

Därför är det klokt att lägga ner lite tid och planering på hur du kan stärka och framhäva ditt egna varumärke bland konkurrenterna. Att bygga ett varumärke som varar är oftast ett långsiktigt projekt där en utförlig content marketing strategi kan vara väsentlig.

Se din sajt som ett varumärke och behandla det som ett varumärke, detta betyder bl.a. att ni följer en viss moral, har en viss integritet samt har en unik röst bland mängden.

Ett par smarta och enkla sätt att bygga ditt varumärke är att

  • Ha en professionell logga som människor kommer ihåg. Du kan få dessa gjorda på Fiverr och Logojoy för ett par dollar.
  • Ha en unik röst som engagerar läsarna, antigen genom utomordentligt innehåll som väcker intresse eller att skapa något som är sällsynt i branschen.
  • Ta ställning i olika heta frågor som t.ex. inom politik, natur, djurrättigheter, filantropi med mera. Var dock försiktig på denna front och tänk igenom noga innan du tar beslutet.
  • Erbjud gratis information, produkter eller tjänster regelbundet för att öka lojalitet.

Skapa engagemang

Engagemang är viktigt. Om du inte lyckas engagera dagens surfare på nätet kommer du troligtvis förlora hen till en annan sajt som lyckas göra det. Detta medför sina egna nackdelar i hänsyn till sökmotorernas algoritmer.

Att skapa engagemang på en sajt kan se ut på många sätt men de vanligaste är att bl.a. att

  • Uppmuntra besökarna för kommentarer och diskussion
  • Ha frågesport eller tävling öppen för allmänheten
  • Publicera en Q&A sida som besvarar många av deras frågor
  • Erbjud gratis gåvor och kuponger som besökarna kan ta nytta av

När du har dessa olika funktioner tillgängligt på din sajt så skapar du en mer interaktiv och dynamisk sajt för dina användare. Detta kan potentiellt stärka ditt varumärke samt att du potentiellt tillfredsställer en större del av besökarna till din sajt.

Gratis verktyg för On-Page SEO

Dessa följande verktyg är väsentliga för att förstå sig på hur din sajt och ditt innehåll presterar. Det bästa är att de flesta är även gratis:

  • Google Analytics (Googles klassiska gratis program som levererar data, nyckeltal och information angående hur din sajt presterar.)
  • Google Sökkonsol (Verktyg som ger dig en överblick på hur din sajt presterar när det handlar om sökfraser på Googles sökmotor)
  • Yoast SEO (WordPress tillägg som underlättar många aspekter av on-page SEO)

Slutsats

SEO som du kan göra på sin sajt är den delen du har mest kontroll över. Off-page SEO handlar mest om att bygga relevanta och högkvalitativa inlänkar från andra sajter. Bemästra båda så kommer du bli en mästare av SEO inom kort tid.

En av de mest viktiga aspekterna i SEO som inte nämndes ovan är tålamod. SEO är ett långsamt och långsiktigt projekt som kräver omsorg och tålamod. Därför är vårt sista tips och avslutningsord att helt enkelt ta din tid, och se till att göra din sajt, med hjälp av ovanstående tips, den bästa du kan göra det.