Rubriker är viktiga, både för besökare och för sökmotorernas förståelse av din sida. För besökare så får de ett smakprov på vad innehållet har att erbjuda och för sökmotorer så försöker de tillfredsställa sökarnas avsikt.

Inom SEO så läggs fokuset främst på titeltaggen och huvudrubrikerna h1-h3. De flesta av dessa förslag är ämnade för titeltaggen på en specifik sida men behöver inte uteslutet handla om rubriker för SEO utan principerna kan användas i andra sammanhang utanför sökmotorer också.

En ansenlig rankningsfaktor i SEO är det så kallade CTR (click through rate), vilket beskriver procentandelen av alla som exponeras till din länk/rubrik som då klickar vidare till din sajt.

Regeln är desto högre CTR desto högre rankning på sökmotorerna, givetvis i hänsyn till faktum att CTR är en av hundratals andra möjliga rankningsfaktorer.

I och med det så kan en smart och strategiskt utformad rubrik hjälpa dig i detta avseende.

Låt oss börja!

1. Fånga uppmärksamhet

Först och främst handlar rubriker om att fånga uppmärksamhet, och i SEO, att lyckas få uppmärksamheten att bli till nyfikenhet vilket i sin tur leder till en klick till din sida.

Detta vet du säkert men att fånga någon uppmärksamhet i dagens högst dynamiska värld är en utmaning. Hur lyckas du fånga uppmärksamhet utan att vara påträngande?

Det är en konst i sig själv, men ett par allmänna tips och tricks som återkommer i punkterna nedan är t.ex. att använda siffror i titeln, erbjuda något fördelaktigt, retas lite, dra nytta av nyckelord, använda engagerande språkbruk med mera.

2. Engagera sökaren

Förmågan att engagera sökaren jämsides med fånga uppmärksamhet är A och O för att lyckas med att få klicks från sökresultaten till din sida.

Det finns många sätt att engagera läsaren, här är ett par tips:

Rikta dig mot målgruppen direkt

Vissa ord eller ordklasser som t.ex. pronomen kan vara rätt så effektiva i att engagera läsaren att läsa vidare. Ord som du, vi, vår är bra exempel på ord som kan väcka engagemang hos användaren.

Skapa nödvändighet

Att skapa nödvändighet hos besökaren kan vara avgörande men kan även enkelt bli vilseledande. Om du skapar en känsla av nödvändighet i rubriken bör ditt innehåll även kunna tillfredställa det scenario du målar upp.

Väck nyfikenhet

Nyfikenhet leder oftast till mera klick, om du kan formulera din rubrik så att majoriteten av din målgrupp blir nyfikna så kommer det oftast löna sig.

3. Var koncis, klar och rak på sak

Detta är något du bör nästan alltid ha som ledstjärna när du formulerar nya rubriker för SEO.

Kort och koncis kommer du vara oavsett om du vill det eller inte, då titeltaggen rymmer i dagsläget ca 70 tecken. Se därför till att bemästra färdigheten att vara klar och rak på sak då du alltid bör rymma in essensen av varje artikel i de 70 tecknen.

Rubriken bör alltid motsvara innehållet

Att förvirra besökaren med att lova något och leverera något annat är ett stort misstag som oftast leder till att din sajt minskar i trovärdighet både bland dina besökare och sökmotorer. Givetvis kan du formulera innehållet på en rad olika sätt, men rubriken bör alltid på något vis återspegla innehållet.

Undvik clickbait

Bra titlar som leder till dåligt eller irrelevant innehåll blir ofta klassade som clickbait. Detta vill du undvika, av samma anledningar givna ovan. Minskad trovärdighet men också brist på respekt och integritet gentemot läsarna är till ingen nytta.

4. Använd nyckelorden

Denna punkt är nog det som är mest relevant för sökmotoroptimering då nyckelord är fortfarande väsentliga när det handlar om att driva webbtrafik till sin sajt från sökresultaten.

En sida optimerad för SEO bör åtminstone ha ett nyckelord som är i fokus, vilket också innebär att du kan placera den i titeltaggen, helst i början, men i mitten eller slutet av taggen fungerar med.

5. Lär från andra

Bläddra igenom tidsskrifter, digitala magasin och sajter som t.ex. magazines.com för att kolla vilka rubriker som fungerar och används framgångsrikt, det är ju trots allt deras levebröd att skapa slagkraftiga rubriker. Dock så bör man vara medveten om vilken målgrupp man själv har jämfört med andra branscher och nisch, och huruvida det som fungerar för de fungerar för dig.

Gör om andras rubriker från andra nischer

Om du besöker annan sajt i en annan nisch som har effektiva och resultatrika rubriker, så är det inte fel att låna eller rakt av sno några av deras mest framgångsrika idéer och applicera det på dina egna rubriker.

Detta skiljer sig givetvis om era sajter befinner i samma nisch, då är det oftast mindre klokt att sno dina konkurrenters rubriker för att göra dem till dina egna!

6. Splittesta olika rubriker och stilar

A/B testing är en stor del av den digitala marknadsföringsvärlden, detta gäller inte minst rubriker. Du kan split-testa på många sätt men en mjuk start är att lägga upp minst 2 varianter av rubriker för att se vilken variant får mest engagemang och CTR. Det kan vara små skillnader i variablerna mellan A och B versionen eller stora, allt beroende på vad du vill åstadkomma.

Du kan t.ex. använda siffror i ena rubriken och utan i den andra, eller lägga + tecken efter siffran på den ena och utan på den andra.


Du kan även testa olika rubrikstilar för att se vilka som bibringar mest och bäst webbtrafik (dvs. besökare som konverterar), här är ett par exempel:

  • Guiden
  • Nyheten
  • Frågan
  • Uppmaningen
  • Bekännelsen
  • Anledning
  • Så gör du

7. Studera din målgrupp

Vad föredrar de, vilka ord använder de själv, hur är jargongen. Det räcker inte alltid med dina existerande kunskaper även om du har erfarenhet inom området och är familjär med språkbruket.

Det kan därför löna sig att bli medlem på relevanta Facebook grupper, Reddit och Flashback trådar eller ta användning av program för nyckelordsforskning som kan genera massvisst med användbart data.

Du kan även bläddra på sajter och bloggar som berör ämnet i fråga för att lära dig mer.

8. Lägg till en unik touch

Ibland handlar det om att skriva en rubrik som står ut, en rubrik som skiljer sig från resten av gänget. Om alla använder sig utav en viss format eller stil så kan du testa en annan, en som är lite mer utmanande eller ovanlig.

Människors beteende på nätet är så ytterst dynamiskt att det är svårt att veta vad som fungerar i alla tider, om det ens finns något sådant.

Därför är det viktigt att prova nya idéer kontinuerligt.

9. Använd dig utav siffror

Siffror i rubriker är en statistiskt bevisat metod för att öka CTR på rubriker. Detta har lett till att många utnyttjat denna psykologiska trick på sina sajter, speciellt i den engelsktalande delen av internet.

Därför är vårt tips att använda siffror i rubriken när det passar som bäst, och inte vid varje tillfälle på varje artikel.

Runda eller specifika siffror

Ännu en psykologisk kuriosa kring siffror är huruvida man ska använda runda eller specifika för bäst resultat.

Runda siffror som 60 är psykologiskt angenäma medan specifika siffror som 61.5 kan vara mer intressanta för våra hjärnor.

Bonus tips: + tecken efter siffrorna kan driva mer uppmärksamhet till din rubrik.

10. Visa fördelarna med innehållet

Erbjud en fördel eller ett löfte i rubriken, hur du kan lösa ett problem, vad de kan åstadkomma, bli bättre på, uppleva m.m.

Det är ingen hemlighet att människor vill utvecklas som personer, och här kan du ta del av detta samt förhoppningsvis hjälpa de i deras resa.

Visa användbarheten av innehållet

Innehåll som uppfyller ett syfte, är användbart och problemlösande är oftast det bästa innehållet på nätet. Försök att utforma rubriken utifrån den funktion och roll som ditt innehåll uppfyller.

Lova inte för mycket

Om du lovar för mycket i din rubrik så bör du tona ner de så att den mer korrektenligt beskriver innehållet som du har publicerat.

Undvik clickbait (igen)

När man utlovar fördelar och förmåner kan man enkelt hamna på clickbait spåret, därför är det återigen, viktigt att se till att man inte hamnar där.

11. Ha felfri grammatik

Ha koll på rättstavning och andra grammatiska faktorer när du utformar sidans rubriker och titeltagg.

Ett par enstaka fel här och där är nog inte världens undergång när det handlar om brödtexten och innehållet i sig, men rubriken som är så kort och viktig bör däremot vara felfri.

12. Analysera och utvärdera resultaten

Detta är ren data som du bör ha koll på, det kan vara alltifrån vilka inlägg som delas på sociala medier till vilka e-post som öppnas av dina prenumeranter på nyhetsbrevet.

Om du lägger märke till en tendens i resultatet som pekar på det ena eller andra så kan du replikera det som fungerar och sluta med det som inte gör det.

Experimentering, analys och utvärdering är alltså vad det handlar om för att ta din SEO kampanj till nästa nivå.

Sammanfattning

Rubriker är intressanta både som koncept och som företeelse i dagens digitala ålder.

Givetvis har tidningsrubriker funnits ett bra tag innan internet tog fart, men aldrig någonsin har vi som människor blivit utsatta för så mycket innehåll som idag. Detta innehåll presenteras nästan alltid i titlar eller rubriker vars syfte är att primärt fånga ditt engagemang och sekundärt förmedla vad innehållet handlar om.

Något vi har missat kring rubriker för SEO? Dela gärna med dina egna synpunkter nedan!