Hur skriver man en bra rubrik och vilka olika typer av rubriker finns det? Hur ska man veta när man ska använda rätt typ av rubrik? Vad skiljer en bra rubrik från en dålig? Måste man ha koll på trenderna? Bör man efterlikna eller undvika det som tabloiderna masspublicerar dagligen?

Dessa frågor är intressanta och är grunden för denna artikel

Vi har tidigare gått igenom hur man skriver effektiva rubriker för SEO som fångar uppmärksamheten av läsaren utan att vara för besvärlig. I denna artikel går vi igenom de olika typer av rubriker och hur de kan användas effektivt.

1. Manualen

7 enkla steg till att tjäna pengar online

Denna typ av rubrik försöker kommunicera och erbjuda en lösning till ett problem som läsaren/mottagaren möjligtvis har. Målet är att förmedla trygghet i den kunskap du delar ut. Här siktar du på att vara tillförlitlig och praktisk i en steg för steg problemlösning som läsaren kan följa intuitivt.

2. Nyheten

Så kommer framtidens jobbmarknad se ut om fem år

Denna typ av rubrik söker att väcka intresse och engagemang med ett nyhetsvärde. Målet är att uppmuntra mottagaren att läsa vidare.

3. Frågan

Hur tjänar man passiv inkomst online?

Många rubriker är utformade som frågor, något du har möjligtvis lagt märke till när du vandrat förbi nyhetsståndet eller surfat på nätet. Detta har länge använts i marknadsföringssyften och det finns en legitim anledning för det.

Huvudanledningen är att frågan uppmanar mottagaren till att finna svaret i innehållet eller frågan insinuerar att svaret återfinns i innehållet.

4. Uppmaningen

Så blir du bäst på content marketing och SEO!

Uppmaningar får människor att agera, och i rubriksyften handlar det om att få människor ta del av ditt innehåll eller att läsa vidare. Här försöker man rättframt och självsäkert tala till mottagaren om tips och lösningar som du erbjuder.

5. Bekännelsen

5 smarta trick som ökade mina intäker med 55%

Bekännelser drar till sig uppmärksamhet då de återspeglar faktiska resultat som författaren själv har åstadkommit. Genom en bekännelse försöker man tala från en säker källa som kan vara en case study som du genomfört tidigare eller en kund som kan stå bakom ditt innehåll.

Tre tips för bättre rubriker

Nu när du vet hur olika rubriker kan se ut, så kanske du undrar hur du går till väga för att faktiskt författa dem. Här är några tips!

  1. Testa att använda penna och papper då detta underskattas i dagens digitala ålder. Att använda handen och huvudet på det gamla sättet kan sätta igång vissa delar av kreativ processen som kanske inte stimuleras av datorskärmen och tangentbordet.
  2. Leta efter nyckelorden, då rubriker är oftast väldigt korta bör de vara koncisa som innehåller de(t) viktigaste nyckelorden. Dessa ord bör vara välplacerade och genomtänkta.
  3. Testa olika stilar eller rubrik typer som vi gick igenom tidigare i artikeln. Helt enkelt handlar det om att klura ut, testa sig fram och experimentera med vilka typer av rubriker som passar olika typer av innehåll.

Slutsats

Bra rubriker är centralt inom marknadsföring av all slag, i digital marknadsföringsvärlden så gäller detta likaväl inom content marketing och SEO.

Om vi har missat något matnyttigt om rubriker så är du välkommen dela med dig dina tankar i kommentarsfälten nedan!

Prenumerera på CI's Nyhetsbrev

Få gratis tillgång CyberInkomst exklusiva SEO-audit excel checklista för webbsajter med ett extra fokus på e-handelsbutiker.

Nu är du en prenumerant på CI!