SEO eller sökmotoroptimering är en väsentlig del av dagens digitala marknadsföring och med all sannolikhet så har du på ett eller annat sätt hört om fenomenet SEO beroende på hur insatt du är i marknadsföringsvärlden.

Om du bedriver en verksamhet så kan ditt fokus på SEO avgöra huruvida du bygger en vinstdrivande verksamhet eller inte. Givetvis finns det många andra sätt att säkerställa att din business blir framgångsrik, men för vissa sajter och i vissa branscher så är SEO essentiell för fortlevnaden av verksamheten i dagens digitala ålder.

Här nedan har vi sammanställt 8 anledningar till varför du bör lägga ner lite extra tid och mödan på SEO.

Logiskt

För många sajter och företag på nätet är besökare från sökmotorer deras primära källa av webbtrafik. Vilket också innebär att för många av dessa sajter så är deras intäkter direkt kopplat till samma webbtrafik.

I hänsyn till detta så vore det helt enkelt ologiskt att inte bedriva SEO på sin egna sajter.

Långsiktigt

Till skillnad från många andra kanaler, digitala och analoga, så är SEO en långsiktig marknadsföringsstrategi. Det tar oftast tid och omsorg för att hamna högt uppe på sökresultaten, men när du väl hamnar där så brukar du få stanna ett tag, speciellt om du tar uppdaterar innehållet stundvis.

Med andra ord, även om rankningsalgoritmerna förfinas och ändras kontinuerligt så är bra resultat bra.

Stabilt

Beroende på hur du uppnår dina SEO resultat så uppstår frågan hur pass stabilt det är. Vi nämnde att det var långsiktigt och det indicerar även stabilitet. Om du har skött din SEO på ett legitimt sätt från första början, dvs. undvikit tvivelaktiga SEO-metoder som PBN’s (privata bloggnätverk) eller annat ”black-hat”, så kan du vara relativt säker på resultatens stabilitet.

Mätbart

Fördelen med digital marknadsföring, inte minst sökmotoroptimering, är att det är ytterst mätbart och att det finns ofantligt mängder relevant data. Det gäller att inte drunkna i den datan.

Ett par gratis program som Googles egna ”Sökkonsol” och ”Analytics” gör det enkelt att hålla koll på siffrorna, trenderna, tillväxt m.m.

Skalbart

Det mest attraktiva med SEO är hur pass skalbart det är. Det finns bokstavligen inget tak på din verksamhets tillväxt. Givetvis måste man ta i hänsyn ett lands population och antalet som faktiskt talar språket och därmed antal sökare, men möjligheten att översätta sajten man har till ett annat språk finns ju alltid där.

Kostnadseffektivt

I jämförelse med många andra marknadsföringsmetoder så är SEO, i regel, betydligt mer kostnadseffektiv. Betald annonsering, både digitalt och analogt, blir dyrare och dyrare med dagarna och därför väljer många att satsa mer på SEO.

Tillförlitligt

Sökresultaten som Google visar upp anser användarna vara mer eller mindre tillförlitligt.

Varför?

Det huvusakliga anledningen är att sökmotorn levererar och deras sökalgoritmer har förfinats konstant i snart två decennier. Deras främsta syfte är att uppfylla sökavsikten hos användarna.

Stärker varumärket

Att hamna högt uppe på sökfraser på Googles SERPs (resultatsida) är ingen liten bedrift. Googles sökmotor är mycket mer avancerad idag än 5-10 år sedan.

Om Google’s sökspindlar litar på din sajt, produkt, tjänst eller varumärke så kan du vara rätt så säker på att användarna och besökarna kommer göra detsamma.

Relevans

Googles huvudsakliga mål är att visa resultat som är ytterst relevanta för sökaren. Det talas om sökavsikt, då själva målet med Google är att uppfylla sökavsikten hos användarna. Om du skapar innehåll som gör detta så cementerar du din position som källan för rätt och relevant innehåll.

Slutsats

SEO är definitivt ett av de smartare sätten att gå tillväga när det handlar om digital marknadsföring.

Trots att det tar tid och omsorg för att uppnå ett gediget resultaten så är det i längre sikt ett hållbart, lukrativt och kostnadseffektivt sätt att uppnå dina affärsmål.