Att genomföra en så kallad ”SEO audit” för en sajt, webbplatsgranskning på svenska, är en väsentlig del av en gedigen SEO strategi. Om du inte har koll på landskapet och kontexten för sajten i fråga så blir det rätt så svårt att optimera den för sökmotorer.


För SEO-utövaren, var det sig du är professionell eller amatör, så handlar auditen främst att göra sig bekant med den existerande sajten, dess struktur och nuvarande tillstånd från ett SEO och användarvänlighets perspektiv.

Om du har en sajt som har massor av trasiga länkar eller överflöd av JavaScript så handlar det alltså att första identifiera dem och sedan åtgärda det.

Ju mer tid passerar så ter det sig att inom SEO så blir det viktigare och viktigare att sammanfläta det med användarupplevelsen.

I och med det så kan vi börja med att lista upp hur en gedigen SEO-audit kan se ut:

Sajtstruktur / Tekniskt SEO

Teknisk SEO är första steget av en SEO-audit. Det är här är de aspekterna av din webbsajt som är mer tekniska i sin beskaffenhet hamnar i fokus och vi börjar med viktigaste punkten/frågan av dem alla, nämligen:

  • Kan Google indexera din sajt? Detta är ett viktigt första steg som ibland förbises, se till att Google kan och faktiskt indexerar din sajt.
  • När var sist Google crawlade sajten? Detta kan ge en indikation om hur ofta Google crawlar din sajt.
  • Har sajten blivit straffad tidigare? Om din sajt har blivit straffad tidigare kan det krävas specifika åtgärder för att återfå tillförlit från Googles sida. [Sökkonsol]
  • Har du en sitemap? Dessa filer hjälper sökmotorer att hitta och indexera alla relevanta sidor på din sajt.
  • Finns det trasig kod närvarande i sajten? Trasig kod kan leda till försämrad användarvänlighet och svårigheter för Googleboten att läsa av innehåll på sidor.
  • Har du en hierarkisk struktur på sajten? Hierarkiska strukturer är bra för både sökmotorer och användare.
  • Ange cache för webbläsare. Att cachera innehåll och filer hos besökarens webbläsare kan hjälpa till med att öka hastigheten på din sajt.
  • Vad är domänåldern på sajten? En sajt eller domän som är relativ ny behöver tid för att sökmotorer ska visa den för sina användare.
  • Vart är domänplatsen (webbhotell)? Om du har en svensk publik/målgrupp bör webbhotellet vara lokaliserad i Sverige eller Norden för bäst prestanda.
  • Optimerad domännamn? Det kan vara klokt att ha .se eller .nu som domännamn ändelse på sajter med en svensk målgrupp.
  • JavaScript & CSS: Överdriven eller ineffektiv användning av JavaScript och CSS kan leda till långsamma sidor och dålig användarupplevelse.
  • 301 omdirigering: Använder du 301 omdirigeringar på rätt sätt? T.ex. från en gammal sida till en ny med liknande innehåll.
  • 404 unik sida: Har du skapat en unik och användarvänlig 404 sida för besökare som är vilsna på din sajt?
  • Omdirigeringskedjor: Omdirigeringskedjor ska undvikas då sökspindlar slutar följa efter omdirigeringar efter 3–4 steg.
  • Omdirigeringsslingor: Dessa bör också undvikas då det förvirrar sökspindlar samt gör sidorna långsammare.
  • Strukturerat data: Genom strukturerat data kan du dela med dig ytterligare information till Google om din sajt och sidorna som finns.
  • txt: Denna fil är den första som Googles sökspindel letar efter och här kan du berätta för Google vad du vill och vad du inte vill att de ska indexera.
  • .htaccess: Här är vart du manuellt ställer in omdirigeringar för din sajt. Detta inkluderar bl.a. 301 omdirigeringar och HTTP till HTTPS.
  • Hreflang: Genom att ställa in rätt språk på metataggen hreflang kan du berätta för Google om olika varianter av din sajt.
  • HTTPS – Secure Protocol: Se till att din sajt har en HTTPS certifikat, dessa har blivit standard i dagens digitala värld.
  • URL (internetaddress): Är din webbaddress (URL) optimerad? Används nyckelordet som du försöker ranka för?
  • Canonical-taggen: Om du har duplicerat innehåll kan det vara klokt att berätta det för Google genom canonical-taggen.
  • Subdomäner: Används subdomäner på din sajt? Om du gör det så bör du se till att allt stämmer utifrån teknisk.
  • Navigationsmeny (topp): Toppmenyn på en sajt bör göra det enkelt för sökmotorn och användarna att hitta runt på din sajt.
  • Sidfot (footer): Sidfoten kan vara ett bra ställe att lägga relevant information kring företaget samt länkar till sidor om företaget som t.ex. kontakta oss, om företaget, integritetspolicy m.m.
  • Sidodjup: Hur många klicks krävs det för att hamna på en annan sida från hemsidan? För SEO och för användare så bör man försöka göra varje sida på sajten tillgänglig med så få klicks som möjligt.

Innehåll

Innehåll är en av grundpelarna av SEO och här nedan hittar du nästan allt som har med innehåll och nyckelord att göra:

  • Sökordsforskning: Har du forskat kring vilka sökord du vill ranka för? Det krävs planering och analys av vad som söks på sökmotorer samt vilka nyckelord som passar din sajt bäst. Här är användning av sunt förnuft och analysverktyg nödvändiga.
  • Nyckelord: När du har en lista över nyckelord du vill tackla så handlar det om att skapa innehåll samt strategiskt placera dessa nyckelord i relevanta platser.
  • Har du en blogg? En blogg i jämbredd med din sajt eller landningssida kan vara ett bra sätt att attrahera nya besökare från sökmotorer.
  • Publiceringsschema: Försök hitta en optimal siffra av antal publicerade artiklar per dag/vecka/månad.
  • Uppdatering av innehåll: Se till att uppdatera innehåll genom att bland annat utöka eller förnya existerande innehåll.
  • Återanvändning av innehåll: Återanvändning av existerande innehåll, dvs. att erbjuda samma innehåll i olika format kan vara smart.
  • Duplicerat innehåll: Se till att din sajt inte har fall av duplicerat innehåll. Om du måste då bör du åtminstone applicera en rel=”canonical” tagg.
  • Nyckelord till brödtext kvot: Överdriv inte antal nyckelordsplaceringar i brödtexten. Försök håll det naturligt.
  • Uppfyller innehållet sökavsikten? Försök alltid att besvara sökarens avsikt med ditt innehåll. Detta gynnar alla parter.
  • Används multimedia? Ibland är enbart textinnehåll för torrt och tråkigt, se därför till att erbjuda multimedia i form av bilder, video, grafiska illustrationer, ljud m.m.
  • Tunt innehåll: Bidra värde i dina artiklar. Så enkelt är det. Tunt innehåll eller innehåll som är ”värde-lös” är något som bör undvikas när det kommer till söktrafik.

Titlar

Titlar är det mest framhävda elementen i sökresultaten. Se därför till att skräddarsy en optimerad titel för varje inlägg.

  • Antal karaktärstecken: En optimerad titel på en sida bör vara rätt så kort så att den inte skärs av automatiskt av Google. Man bör ständigt ha CTR (click through rate) i hänsyn när man skräddarsyr en bra titel.
  • Används nyckelorden? Inkludera nyckelordet i titel-taggen, i början brukar vara bäst men den kan även placeras i mitten eller vid slutet.
  • Motsvarar den sidan? Undvika clickbait genom att alltid återspegla innehållet i titel-taggen på ett ärligt sätt.
  • Är den unik? Duplicerade titlar såsom innehåll är något som bör undvikas, se därför till att skapa en unik och beskrivande titel för varje artikel.

Rubriker

  • Används sidhuvudtaggar? Se till att använda h1, h2 och h3 taggar i innehållet för att uppehålla struktur och ordning. Detta hjälper både läsarna och sökmotorer att förstå sig på innehållet.
  • Används de på rätt sätt? H-taggar handlar om att åskådliggöra upplägget på innehållet på en sida. Se också till att inkorporera nyckelord i taggarna.

Metabeskrivning

  • Några duplikater? Försök skriva unika metabeskrivningstaggar för varje enskilda sida.
  • Teckenmängd eller längd: För att undvika att Google automatiskt skär av beskrivningen bör du sikta på runt om kring 150 tecken när det gäller meta-beskrivningslängden.
  • Används nyckelorden? Placera relevanta nyckelord i meta-beskrivningen för att öka CTR och när du formulerar en “uppmaning till handling” (CTA).
  • Är beskrivningen köpvänlig? Använd meta-beskrivningen för att uppmana till handling och öka klick frekvensen. Detta kan ha en indirekt påverkan på SEO.
  • Motsvarar den innehållet? På samma sätt titeln och underrubriker ska motsvara innehållet på en sida så bör metabeskrivningen också göra det.

Länkar

Underskatta inte länkar, både på din sajt och från andra, och hur de kan påverka din SEO.

  • Interna länkar: Se till att använda interna länkar, dvs. länka till olika relevanta sidor från varje enskilda sida. Detta hjälper sajtstruktur och navigation.
  • Externa länkar: Externa länkar, dvs. relevanta länkar till sidor utanför din sajt är ytterligare en bra idé för att öka relevans och kontext.
  • Nyckelord i ankartext: Försök att strategiskt placera nyckelord i interna länkar. Detta gör så att sidan du länkar till får mer auktoritet för det givna sökordet.
  • Inlänkar (backlinks): Sträva alltid efter att förtjäna inlänkar från respekterade sajter, då inlänkar är fortfarande utav stor betydelse inom SEO.
  • Länkstrategi: För att förvärva inlänkar från bra sajter krävs ofta en länkstrategi, dvs. ett sätt att aktivt få andra sajter i din nisch att börja länka tillbaka till dig.
  • Trasiga länkar: Scanna igenom din sajt för att hitta potentiella trasiga länkar, dvs. länkar som leder ingenstans och därmed förstör användarupplevelsen samt sajtstrukturen. När du hittar de bör du radera eller länka till existerande sidor.
  • Omdirigeringar: Använd omdirigeringar på rätt sätt som t.ex. när du raderar en gammal sida eller slår ihop två liknande sidor.
  • Logo länk: Inkludera företagets namn och produkt/tjänst i namnet på bildfilen samt beskrivningen av loggan (alt-taggen).
  • Dåliga länkar: Lågkvalitativa länkar syftar på inlänkar eller backlinks från andra sajter som är utav dålig kvalité, dvs. spamsidor eller t.ex. sajter med innehåll som inte bidrar något till läsaren. Dessa kan du ”disavowa” eller avfärda genom Googles sökkonsol.

Bilder & Multimedia

Interaktiv webb är vad vi har att göra med idag. Glöm därmed inte att inkorporera bilder och annat multimedia på ett användarvänligt och SEO-optimerat sätt.

  • Bildnamn: Använder du nyckelord i bildfilsnamnen? Se till att beskriv bilden samtidigt. Försök inte lura sökmotorerna genom att placera nyckelord som inte har något med bilden att göra.
  • Alt-taggen: Placera några relevanta nyckelord här på samma sätt som ovan.
  • Bra bilder (Unika eller Originella): Försök att ha unika och högkvalitativa bilder.
  • Bildstorlek: Undvik alldeles för stora bildfiler. Du kan göra detta genom att bl.a. ändra bildformat, komprimera eller helt enkelt ändra storlek
  • Infografiks: Investera lite extra tid eller pengar på att få en stilig infografik publicerad. Dessa kan användas både för bättre UX och som “länkbete” för att attrahera nya inlänkar.
  • Videoklipp: Bädda in egna eller andra YouTube-klipp som förstärker innehållet i artikeln. Om det är ett eget videoklipp bör du länka från YouTube till artikeln.

Användarvänlighet (UX)

Användarvänlighet har blivit tätt sammanflätat med SEO de senaste åren. Google har som huvudsakligt mål att uppfylla sökarens avsikt, och användarvänlighet på din sajt är en stor del utav detta.

  • Öka relevansen på varje sida: Försök alltid att uppfylla sökavsikten på alla möjliga sätt. Varje sida bör besvara
  • Navigation (brödsmulor): Implementering av brödsmulor kan vara ett klokt val, i synnerhet för e-handelsbutiker. För SEO och för användarvänlighet hjälper brödsmulor att uppehåll hierarki och struktur på hela sajten.
  • Sajthastighet: Se till att sajten är snabb och smidig.
  • Mobilvänlighet: Försök att få sajten att bli mobilvänlig i hänsyn till alla element som visas. Temat, tillägg, grafiska eller text-element bör kontrolleras att inget står ut eller visas inte korrekt.
  • Webbläsare och kompatibilitet: Är sajten kompatibel på olika webbläsare som Chrome, Edge, Safari och Firefox? Om du hittar element eller kod som fungerar på ena men inte andra så är det klokt att försöka kompromissa eller koda för båda plattformarna.
  • Relevanta sidor: För ökad tid spenderat på din sajt kan det vara klokt att framhäva relevanta sidor som de kan läsa mer om.
  • Kundrecensioner / betyg / citat: För e-handelsbutiker eller landningssidor är denna punkt mer aktuell, men kan appliceras även på vanliga inlägg för ökad trovärdighet.
  • Skapa engagemang: Engagera besökare på dina sidor genom att uppmuntra att de delar med sig sina tankar att kommentera eller delta frågesport, du kan också erbjuda gratis gåvor/kupongkoder m.m.
  • Sociala delningsknappar: Sociala delningsknappar finns överallt på nätet. De underlättar för läsare/besökare/kunder att dela med sig innehåll och sidor som de godkänner med sina vänner på sociala nätverk. Se därför till att utnyttja den möjligheten som uppstår från att implementera sociala delningsknappar på dina produktsidor.

Annat

Det finns väldigt mycket att ta i hänsyn till när det gäller en SEO-audit, här är ett par som vi tänkte var värda att nämna.

  • Directory Browsing: Det kan vara klokt att inaktivera directory browsing på din sajt för att förhindra besökare att komma åt viktiga mappar och filer.
  • Gömd text: Gömd text är ett stort nej i dagens SEO. Givetvis behöver man dölja vissa element ibland för att uppnå den upplevelse man vill att ens sajt ska återspegla, men att dölja små-stora mängder textinnehåll som är relaterat till artikelns huvudtema är ett stort nej som bör undvikas som pesten.
  • Små text: Smått text må inte vara ett problem för Google’s sökspindlar att crawla och förstå sig på, men för användare är små fontstorlek ett problem som indirekt kan leda till att sökmotorn avfärdar ditt resultat för att det inte är läsbart och användarvänligt.
  • Överdriven repetition av nyckelord: Överdriven och onaturlig repetitioner av nyckelord bör undvikas till fullo. Sådana texter hamnar sällan längst upp på sökresultaten. Synonymer och semantiskt relaterade termer och fraser bör användas istället vid de tillfällen man inser att nyckelordet har använts alldeles för mycket.
  • Meta robots direktiv: Meta taggar som ”noindex” eller ”nofollow” är direktiv som instruerar sökspindlar om hur de bör indexera innehållet på en enskild sida. Se till att om du använder de så bör du göra det på ett smart och korrekt sätt.
  • Google Analytics: Google Analytics eller något motsvarande bör vara installerat på varje sida på en hemsida. Genom dessa mät- och analysverktyg kan man utvinna värdefull data och information kring hur sajten presterar, vad man kan förbättra och optimera.
  • Google Sökkonsol: Ha koll på hur din sajt presterar genom sökkonsolen, ett verktyg som du får information kring vilka sökfraser du visas på, vilka sökord som driver mest webbtrafik, vilka positioner dina artiklar har för vissa sökfraser och annat.
  • Google My Business: Är din sajt registrerad på Google My Business? Google My Business är en av de huvudsakliga delarna för lokal SEO när det handlar om Google.
  • Bing Analytics: Beroende på hur mycket webbtrafik du får från sökmotorn Bing, så kan det vara värt att skapa ett konto samt verifiera sin sajt på deras verktyg för webbadministratörer.
  • Open Graph: Open Graph är ett protokoll och en rad meta taggar som tillåter webbadminstratörer att påverka hur deras sajt och innehåll (titeln, bilder m.m.) delas på sociala nätverk.
  • Absoluta URL eller Relativa URL: För SEO rekommenderas det att man använder sig utav absoluta URL då relativa URL kan enkelt leda till trasiga länkar i framtiden om man ändrar på viktiga delar av sajtstrukturen m.m.

Slutsats

Om du har kommit ända ner hit så bör du vara lite trött i huvudet. SEO är ett komplext område och det märks när man radar upp de punkterna som kan ha en potentiell inverkan på sökmotorerna.

Dock så behöver inte komplext betyda svårt att utföra. Vissa delar av SEO-arbetet är mer utmanande än andra men nästan allt går att genomföra om man sätter sig ner och faktiskt tar sin tid för att göra det.

Förhoppningsvis är du lite klokare nu om vad som kan optimeras på din sajt eller din kunds.

P. S. Denna sammanställning/checklista är förenklad version av vår sökmotorrapport för e-handelsbutiker, den mest omfångsrika SEO-listan för e-handelssajter på svenska.