SEO är en stor industri, inte minst för e-handelsbutiker.

Det som säljer och livnär en e-handelsbutik är produkterna och därmed produktsidorna. I en tidigare artikel tittade vi på allmänna SEO-tips för en e-handelsbutik och i denna artikel tittar vi mer specifikt på anatomin av en SEO-optimerad produktsida.

För att åskådliggöra detta har vi skapat en gedigen infografik där de viktigaste SEO-punkterna att lyfts fram.

Låt oss ta en titt!

SEO för produktsidor på en e-handelsbutik (infografik)


Optimerad Titel-tagg

Se till att använda nyckelord eller produktnamn i titeln. Försök även att inte överskrida gränsen på antalet tecken på titeln.

Koncis URL-tagg

Ha en kort, koncis och beskrivande URL där nyckelord eller produktnamn inkluderas.

Tydligt produktnamn

Produktnamnen ska visas tydligt och bör vara en h1-tagg.

Sidhuvud (h1, h2, h3)

Beskriv produkten och innehållet ytterligare med hjälp av sidhuvudstaggar som h2, h3, h4.

Brödsmulor

Brödsmulor för navigation och sajtstruktur kan vara en bra idé för e-handelsbutiker, i synnerhet de större.

Bra produktbilder

Produktbilderna bör vara högkvalitativa, erbjuda flera olika perspektiv. Optimera även för SEO genom att ha bildfilen, alttaggen innehålla produktnamnet.

Sociala delningsknappar

Inkorporera sociala delningsknappar så att dina produkter och sajt får fler ögon på sig.

Unik beskrivning

Se till att ha en unik och hjälpsam beskrivning av produkten. Här bör du implementera nyckelord samt information som bygger kontexten kring produkten.

Mer unik beskrivning

Desto mer innehåll och brödtext en sida har desto mer har sökmotorernas sökspindlar att jobba med.

Här har du möjlighet att fylla på med extra relevant information och bilder kring produkten samt dess funktioner.

Du kan även internlänka till en relevant produkt från detta avsnitt. Detta bygger sajtstruktur samt ökar användarvänlighet.

Produktvarianter

Erbjud produktvarianter med hjälp av en flik som heter ”välj alternativ” eller produktbilder på varianter som är klickbara.

Stor och tydlig CTA

Knappen som uppmanar till handling (CTA) bör vara tydligaste elementen på sidan och priset på produkten bör synas i närheten.

Produktrelaterat videoklipp

Lägg till minst ett videoklipp som åskådliggör hur produkten används, ser ut eller kan hjälpa köparen.

Relaterade produkter

Rada gärna upp ett par relaterade produkter. Ibland så vet köparen själv inte vad hen vill ha och då kan det vara klokt att möjliggöra för dem att utforska andra alternativ och potentiella köp.

Kundrecensioner

Kundrecensioner eller betyg av nöjda kunder kan vara klokt att ha på en produktsida. Detta kan öka konverteringsoptimeringen avsevärt.

Sajthastighet

Se till att optimera sajthastigheten på din e-handelsbutik. Du kan göra detta genom bl.a. byta till ett bättre webbhotell, minska onödig kod, avaktivera långsamma tillägg m.m.

Mobilvänlighet

Mobilvänlighet är ett måste på samtliga produktsidor.

Detta betyder inte enbart att temat som webbshoppen använder sig utav är mobilvänlig utan också att alla relevanta element (bilder, videoklipp, text m.m.) är responsiva och optimerade för mindre skärmar.

Sammanfattningsvis

Där har vi det!

De viktigaste punkterna att ha i åtanke när du optimerar för SEO på en produktsida.

Om det är något vi har missat eller om du vill använda infografiken på din sajt så kan du gärna göra det. Dock skulle vi uppskatta en länk tillbaka till denna sida så att läsarna vet vem som har skapat den.