SEO, sökmotoroptimering, är ett otroligt dynamiskt område vilket framgår tydligt när man väljer att specialisera sig i en ”nisch” som e-handel.

Hur skiljer sig SEO för vanliga sajter med SEO för e-handelssajter?

Den stora skillnaden är att e-handelsbutiker har generellt mer att ta i hänsyn till än vanliga sajter som saknar bl.a. kategorisidor lämpade för sökmotorer, tusentals produktsidor som behöver optimeras och massvis av produktbilder.

I denna artikel går vi igenom SEO tips speciellt lämpade för e-handelsbutiker, vi har valt att fokusera på den tekniska och on-page delen och valt att förbise andra aspekter som har mer med generell och off-page SEO att göra, dvs. bästa praxis, som du hittar lite överallt på nätet eller möjligtvis i artiklar vi har publicerat tidigare.

I och med det så har vi delat upp dessa följande SEO-tipsen i tre olika delar:


  • Sajtstruktur (Tekniskt SEO)
  • Innehåll
  • UX – Användarvänlighet

Låt oss nu dyka in i SEO för webbshoppar, följ med!

Sajtstruktur

Vi börjar med att fokusera på sajtstrukturen och lite av den tekniska delen av SEO, dvs. företeelser som sitemaps, schema mark-up markering och andra relevanta funktioner som återfinns i diskreta filer som bland annat .htaccess och robots.txt.

Ha en sitemap

Sitemaps är ett bra sätt för att se till att dina webbsidor blir förstådda och crawlade av sökmotorer korrekt. Sitemaps kan vara extra användbara för en ny sajt då den med högsta sannolikhet befinner sig i Google’s “sandbox”.

Det finns olika typer av sitemaps, då den vanligaste typen är XML sitemaps som är lämpade för sökmotorer. Ett par andra typer av sitemaps är t.ex. HTML sitemaps som är bra för mänskliga besökare, bild XML sitemaps som hjälper sökmotorer att identifiera och hålla koll på produkter m.m.

Lär dig mer om dessa webbplatskartor och hur du kan använda de: https://support.google.com/webmasters/answer/183668

Internlänka på rätt sätt

På e-handelsbutiker är internlänkning A och O. Länkar är en stor del av nätet och är som digitala broar mellan webbsidor. Detta faktum bör ej underskattas på din egna e-handelsbutik.

Beroende på hur stor e-handelsbutiken du är ansvarig för så bör man lägga ner en ansenlig tid bara för att strukturera och sammanlänka artiklarna på sajten.

Skapa en intuitiv och organiserat trädstruktur

På tal om struktur, hur många nivåer eller underkategorier har din e-handelssajt?

Exempel:

  • https://www.e-shop.se/mapp1/
  • https://www.e-shop.se/mapp1/mapp2
  • https://www.e-shop.se/mapp1/mapp2/mapp3/

Här ser vi att vår sajt har 3 nivåer.

Det är viktigt att ha koll på kategorisering av innehåll, mappstruktur och användning av nyckelord. I synnerhet för medel till stora e-handelssajter.

En generell tumregel är att försöka undvika alltför många nivåer och underkategorier på webbutiken.

Optimera produktbilderna

Bra tagna produktbilder är väsentliga för varje e-handelsbutik, vilket är allmän kännedom för alla som är insatta i den branschen. Det är en sak att ha många fina produktbilder och en annan sak att optimera bilderna för sökmotorer och deras användare som använder sig utav bildsökning.

Kom ihåg att sökmotorer som Google är också en sökmotor för bilder.

Detta leder till frågan, hur går jag tillväga för att optimera mina produktbilder?

Här nedan är fem praktiska tips:

  • Ändra filnamnet på bilden då du använder produktnamnet eller det relevanta nyckelordet.
  • Använd alt-taggen där du bäddar in en relevant beskrivning av produkten.
  • Optimera sajthastigheten genom att komprimera dina bilder för att minska storleken.
  • JPG filer brukar vara bildfilerna som är som mest komprimerade.
  • Om du har en CMS som WordPress så kan du installera ett tillägg som ”lazyloadar” dina bilder så att sajten enbart laddar/visar upp bilderna när besökaren scrollar ner till avsnittet.

Leta rätt på trasiga länkar

Trasiga länkar är en vardaglig verklighet på internet. De finns till och är dessutom många. Sajter eller sidor som raderas, flyttas eller upphör av olika skäl slutar visas på nätet.

Detta faktum är något varje e-handelsbutiksansvarig bör vara och säkert redan är medveten om. Stora e-handelssajter med tusentals sidor är extra disponerade till detta problem.

Detta kan du lösa genom program som Google’s sökkonsol eller ScreamingFrog, vilka är verktyg som antigen aktivt letar rätt på dessa trasiga länkar eller berättar om de helt enkelt finns närvarande.

Använd strukturerat data eller schema-mark up

I dagsläget är användningen av strukturerat data eller ”schema mark-up” rätt så vanligt för webbsajter och Googles sökmotor.

Strukturerat data är i grund och botten HTML-taggar som ger ytterligare information och detaljer till sökmotorer om en specifik sida.

Detta kan vara alltifrån prislappen, recensioner, betyg, plats, recept. Allt beroende på vilken nisch och bransch din sajt befinner sig i.

Om du vill lära dig mer om detta så kan du läsa mer på: https://schema.org/docs/schemas.html

Påverka sökmotorer genom metadata och robots.txt filen

Du kan påverka hur sökmotorer indexerar och förstår sig på din sajt på flera sätt, här nedan är ett par vanliga.

Robots.txt

Bland de första filerna som Google’s sökspindel eller bot letar efter när den besöker en webbplats är robots.txt-filen. Denna fil specificerar vad deras sökspindel får komma åt och vad som är förbjudet, samt ge webbadressen till din webbplatskarta.

Givetvis så finns det ingen garanti att Googleboten kommer att lyda dina ordrar, då det finns tillräckligt med bevis som visar att Google ändå på något sätt registrerar och kollar igenom sidorna i fråga. Om du är strikt med detta bör du hellre använda serverdirektiv för att blockera sökspindeln att besöka privata delar av din sajt.

.htaccess

.htaccess filen är där du manuellt ställer in omdirigeringar för din sajt. Detta inkluderar bl.a. 301 omdirigeringar och HTTP till HTTPS.

De flesta CMS, som WordPress, har relativt enkla lösningar för detta problem. Det kan vara inbyggt till temat du använder eller ett tillägg.

Hreflang-taggen

Om du bestämmer dig för att sälja dina produkter på i flera länder utanför Sverige så är Hreflang taggen ett av de viktigaste aspekterna av teknisk SEO att göra rätt.

Hreflang taggen underlättar för sökmotorer när det handlar om att visa rätt innehåll för rätt publik.

Det finns många fel man kan göra när man bestämmer sig för att ta sin e-butik internationellt, och hreflang är ett av de. Se till att få till det!

Rel=”canonical”

Rel=”canonical” är en kod som klargör för sökmotorn om det finns duplikat innehåll på din sajt och vilken sida som är den huvudsakliga eller originella.

Så här ser den ut och den placeras inom <head> taggen på sidorna:

  • <link rel=”canonical” href=”https://min-sajt.se/original-urlet”>

Canonical-taggen används också för paginering av sidor och då används direktiven “next” eller “prev” istället för “canonical”.

De placeras på samma ställe, dvs. <head>

  • <link rel=”prev” href=”https://min-sajt.se/original-urlet”>
  • <link rel=”next” href=”https://min-sajt.se/original-urlet-2″>

Innehåll

Innehåll är, såsom det sagts många gånger på CI, kärnan av all framgångsrik SEO. För e-handelsbutiker är det sannerligen inget undantag.

Sökordsforskning

Sökords-/nyckelordsforskning är en väldigt viktig del av SEO. Detta är speciellt fallet om du försöker urskilja köpavsikt utifrån nyckelord som är mer köpvänliga, dvs sökfraser som med större sannolikhet leder till ett köp.

För e-handelsbutiker kan detta steg vara avgörande. Det finns många sätt att utforska nyckelord som är potentiellt lukrativa och som kan strategiskt användas när man optimerar en produktsida för sökmotorer.

Från en försäljningsstrategi handlar det också om att klargöra vart exakt dina potentiella kunder ligger i kundresan och/eller ”köptratt”. Att på ett smart och effektivt sätt kunna utforska nyckelord, sökavsikt och andra relevanta faktorer är därmed värdefullt.

Använd nyckelord på ett smart sätt

När du har en lista på sökord som du vill ranka för, så är det dags att implementera dessa “nyckelord” på rätt ställen på relevanta sidor.

Här är ett par vanliga ställen att placera orden:

Titeltaggen, h1,h2,h3-taggar, meta-beskrivningstaggen, ankartext i interna länkar.

Det kan även vara klokt att använda synonymer eller semantiskt relaterade ord och fraser i innehållet. Detta skapar en kontext för sökfraser och ser mer “naturligt” ut.

Skriv unika produkttitlar och beskrivningar

Duplicerade titlar är inget att förbise eller glömma bort. Ta din tid att ge varje produktsida en unik titel och samma gäller för URL, meta-beskrivningar, brödtexten/innehållet och övriga rimliga ställen på en webbsida.

Starta en blogg vid sidan om webbutiken

En blogg eller magasin kan spela en stor roll i din webbshops digitala närvaro och försäljning.

Det är välkänt inom e-handelsvärlden att inlänkar eller backlinks är rätt så svåra att få till produktsidor. Dessa länkar är en av de huvudsakliga rankningsfaktorerna kan inte underskattas.

Med en blogg vid sidan om webbshopen kan man attrahera potentiella webbtrafik och kunder genom att bl.a. prestera bättre ifrån sig på sökmotorer.

Detta görs samtidigt som du bidrar med hjälpsamt och engagerande innehåll till din målgrupp. Vilket i sin tur skapar lojalitet och återkommande köp.

Uppdatera innehåll regelbundet

Ibland behöver man inte skapa nytt innehåll från tomma intet, chansen är att det finns oslipade diamanter som kan förfinas och byggas på lite.

Det existerande innehållet kan utökas, optimeras, förbättras, korrigeras eller helt enkelt uppdateras med relevanta datum och fynd.

Det finns många tecken som tyder på att Google föredrar en sajt som uppehåller sin sajt genom regelbundna uppdateringar. De vill ju trots allt erbjuda sina användare det mest relevanta och bästa resultatet som finns på nätet.

Leta rätt på dåligt presterande innehåll och återanvänd eller förbättra de

Återanvändning av existerande innehåll kan vara ett väldigt effektivt sätt att bedriva SEO, inte minst när det handlar om content marketing kampanjer för e-handelsbutiker.

Ibland har du utmärkta textartiklar liggande på bloggen men ingen grafisk eller videoklipp som tillägg, detta kan lämna besökarna utan engagemang eller visuell stimulans (viktigt).

Detta kan därmed vara ett bra tillfälle att återskapa samma innehåll fast i ett annat format. Det kan vara ett videoklipp där man diskuterar samma ämne som textartikeln eller så kan det vara en e-bok, pdf, infografik, en datatabell med mera.

När du erbjuder innehåll i olika format så öppnar du helt enkelt upp vägarna som leder till din sajt.

Inkorporera multimedia till produktsidorna

Textinnehåll är jättebra för sökspindlar att förstå sig på en specifik sida men kan vara bristfällig när det handlar om att fånga och behålla läsarens intresse och uppmärksamhet. Om Google inser att deras användare väljer att lämna din sida för en annan som besvarar lika bra som dig men samtidigt engagerar de mer så kan du vara rätt så säker på att Google väljer din konkurrent.

Multimedia kan vara ett utmärkt sätt att behålla intresse och öka tid på sidan. Användarupplevelsen blir oftast bättre (inte alltid) när man implementerar grafiska, visuella eller ljud tillägg. Det kan vara ett kort podcast avsnitt, en YouTube klipp, en infografik och mycket mer.

Med andra ord, se till att ta nytta av möjligheten att presentera ditt innehåll på olika sätt.

Undvik duplicerat innehåll

Duplicerat innehåll är ett relativt vanligt problem för webbsajter, och när man optimerar sajter för sökmotorer bör man vara extra vaksam när det handlar om dubblettsidor.

Duplicerat innehåll är helt enkelt förvirrande för sökmotorer, då sökspindeln stöter på två identiska eller väldigt lika sidor som har två olika URLs. Sökmotorn får därmed svårigheter att bestämma sig vilken sida som är det originella och den som ska visas på sökresultaten.

I de flesta fall kan man radera de filerna som innehåller duplicerat innehåll och därmed bli av med problemet. Men ibland så är det inte alltid ett alternativ.

Här kan användning av rel=”canonical” taggen komma till stor nytta.

UX – Användarvänlighet

Googles (sökmotorn) huvudsakliga mål är att uppfylla deras användares sökavsikt. Om din sajt inte är användarvänlig så kommer majoriteten av besökarna lämna sidan utan att blinka. Med detta i åtanke så bör man alltid optimera sin sajt för användarna av själva sajten och inte exklusivt för sökmotorn.

Förbättra sidorelevansen

En produktsida bör inte enbart vara en titel, bild och en gigantisk “köp nu” knapp.

En bra produktsida kan också öka relevans i form av brödtext och specifikationer som beskriver produkten, inslag av humor, videoklipp som visar upp produkten i användning, förstärkande citat, kundrecensioner med mera.

Strategisk placering av innehåll/nyckelord/produktnamn i syfte av att öka relevansen bör göras på ett smart och kalkylerat sätt.

Optimera navigeringen på sajten

Brödsmulor eller navigation av inlägg och kategorier är ett bra sätt att uppehålla struktur på sin webbshop samt att öka användarvänlighet. Det är även bra för sökmotorer att hålla koll på hur hierarkin ser ut för din webbshop.

Toppmenyn och sidfoten bör också tas i hänsyn när man optimerar navigeringen på en sajt. Försök göra alla sidor tillgängliga från indexsidan med maximalt 3–4 klick. Detta kallas också för sidodjup. Desto mer undangömd och svåråtkomlig en sida på din sajt är desto svårare det är för både besökare och sökspindlar att nå den.

Mobilvänlighet är väsentligt

Mobilvänlighet är en regel istället för undantaget i dagens internet. Givetvis om besöker sidor som inte uppdateras på 10+ år så kan man fortfarande stöta på ett par som ser förjävliga ut på telefonen.

De flesta CMS-teman, WordPress i synnerhet, är anpassade (responsiv) efter både mobil och stationär, vilket är givetvis bra.

Dock så bör man vara medveten att en responsiv tema inte alltid innefattar alla aspekter av mobilvänlighet.

Se därför till att alla relevanta element, dvs. knappar, CTA’s, text-font, bildstorlek, videodisplays m.m. visas upp på ett fint och smidigt sätt.

Detta problem är vanligare än vad man tror.

Öka sajthastigheten

Det finns alltid en möjlighet att öka sajthastigheten på en sida eller sin hela webbsajt. Då det finns många olika faktorer som påverkar hur lång tid en sida tar på sig för att ladda, innebär att det finns många sätt att gå tillväga för att öka hastigheten.

Även om implementering av JavaScript, CSS och multimedia (bilder, video, ljud m.m.) är ofta ett smart drag när det gäller användarvänlighet och indirekt SEO, så bör man vara medveten om hur filstorleken påverkas (ökas) av varje extra tillägg eller kod.

En snabb sajt är helt enkelt ett måste i dagens digitala värld, då de främsta besök kommer från telefoner. Inte nog med det men för e-handelsbutiker kan en enstaka sekund göra rätt så stor skillnad i försäljning som vissa analyser har visat.

Användarvänlighet är essentiellt, något du säkert har märkt om du har kommit så långt i denna SEO-audit, och en sajt som inte laddar är snarare användarfientligt.

Detta leder en till frågan, hur gör man sin sajt snabbare?

Många sätt, men här är ett par förslag:

Du kan snabba upp sajten genom att komprimera eller omvandla bilder, bädda in videoklipp från YouTube, minska Javascript kod, minifiera CSS, och många andra sätt beroende på vilket CMS du har.

Använd gamla produktsidor på ett smart sätt

Om du har ett flerantal gamla produktsidor som inte säljs numera kan det vara klokt att omdirigera dom (301) istället för att radera de totalt från webbshoppen.

Anledningen är att de specifika sidor kan ha sparat på sig SEO-juice genom bl.a. inlänkar från andra sajter samt tillförlit från sökmotorer.

Visa upp nöjda kundrecensioner

Andras åsikter påverkar oss, var det sig vi vill det eller inte. Detta gäller inte minst i den digitala världen.

Besökare är betydligt mindre benägna att köpa produkter som inte har något betyg eller kundrecensioner. Det går att argumentera att även dåliga betyg och recensioner är bättre än inget alls.

Givetvis passar inte kundrecensioner eller betyg för alla webbshoppar, men de flesta kan definitivt utnyttja den funktionen.

Ha sociala delnings knappar

Sociala delningsknappar finns överallt på nätet. De underlättar för läsare/besökare/kunder att dela med sig innehåll och sidor som de godkänner med sina vänner på sociala nätverk.

Se därför till att utnyttja den möjligheten som uppstår från att implementera sociala delningsknappar på dina produktsidor.

Ett viktigt tips är att inte framhäva dem knapparna alltför mycket då de kan hamna i konflikt med kundens köpavsikt. Köpknappen bör med andra ord vara primär och tydligast.

Ha en HTTPS-säker sajt

HTTPS eller Hyper-Text Transfer Protocol Secure, är den krypterade uppdateringen till det traditionella HTTP protokollen.

HTTPs används för att säkra kundernas användardata och detaljer.

HTTPS är bra både från SEO och UX perspektiv då Google har gjort det tydligt att de föredrar HTTPS sajter.

Från ett UX perspektiv, i synnerhet på e-handelsbutiker, så är HTTPS symbolen (säkert grönt lås) på webbläsare helt enkelt ett måste.

HTTPS ger en säkrare webbsurfing upplevelse och bör implementeras omgående om det inte redan gjorts.

Se dock till att övergången från HTTP till HTTPS görs på rätt sätt, speciellt för webbshop med väldigt många produktsidor.

Sammanfattning

Att optimera sin e-handelssajt för sökmotorer är en tidskrävande och engagerande process, inte minst på grund av att e-handelsbutiker brukar ha betydligt mer sidor, multimedia och andra resurser att ta i hänsyn till.

Förhoppningsvis har de ovanstående tipsen bidragit med lite insikt och praktiska steg som du kan tillämpa på din e-handelsbutik.

Lycka till önskar vi på CI!