Det blir viktigare och viktigare att förstå sig på vad människor och därmed sökmotorer vill ha för resultat.

Vi har tidigare på CyberInkomst gått igenom lite här och där hur man kan optimera sin hemsida för sökmotorer. I denna artikel går vi igenom ett par snabba och smarta sätt du kan säkerställa att din WordPress sajt är optimerad för SEO

Innan vi börjar så är det värt att nämna att WordPress i sitt ursprungliga tillstånd är ganska bra anpassad för SEO, trots denna glada nyhet så finns det ändå rätt så mycket man kan själv göra för att optimera sin WordPress sajt för sökmotorer. Det kan vara alltifrån att ändra på permalänk strukturen till att skapa en XML sitemap.

Låt oss gå igenom ett par nämnvärda saker som du kan göra för att försäkra att din hemsida är optimerad för Google och andra sökmotorer.

1. Sätt upp permalänkar på bästa sätt

Välj vilket permalänks struktur passar din hemsida bäst. Det finns drygt 5 standard mallar du kan använda dig utav, nämligen:


  • Enkel
  • Datum och namn
  • Månad och namn
  • Numerisk
  • Inläggsnamn
  • Anpassad struktur (Här kan du kombinera olika taggar som kategori och inläggsnamn).

Personligen så har jag funnit att i de allra mesta fallen så är inläggsnamnet det bästa alternativet när det handlar om SEO avseenden. Anledningen är att nyckelorden hamnar i fokus samt att man undviker kaotiska och långa permalänk strukturer som ofta orsakas av de andra tillgängliga alternativen.

2. Se till att sajten är mobilanpassad

En mobilanpassad WordPress sajt kanske är mer regel än undantag i dagsläget men det betyder inte att användarupplevelsen alltid är optimerad. De flesta teman idag har en funktionellt responsiv design, dvs. hemsidan anpassar sig efter dimensionerna på enheten som används.

Det finns teman som är responsiva men som samtidigt innehåller element som inte visar korrekt på mindre skärmar. Det kan vara element från teman dem själva eller tillägg hämtade och installerade från andra (externa) källor.

Ett exempel som jag har observerat på mina egna hemsidor är att vissa knappar eller titlar som ser tämligen bra ut på större skärmar brukar hamna utanför räckvidden för min smartphone.

Ta därför en extra titt så att allt är på sin plats och i sin rätta storlek.

3. Optimera sajtens hastighet

Webbhastighet är viktigare än någonsin nu när över hälften av internet användare är från mobila enheter.

Det finns mycket statistik som visar hur hastigheten på sajten kan avgöra otroligt mycket när det handlar om antal besökare som stannar på sajten, rankningar på sökmotorer och sist men inte minst antal genomförda försäljningar av den produkt eller tjänst man nu erbjuder.

Hur snabbar man till en WordPress sajt?

Jo det är ett inlägg i sig själv men kan nämna fyra snabba praktiska tips på hur du snabbar upp din WordPress sajt:

  • Minska bildfilerna storlek antigen genom komprimering eller storleksändring på pixlarna (Jag brukar använda mig utav hemsidan compressjpg.com eller compresspng.com)
  • Hitta och radera tillägg som belastar systemet. Det är ingen hemlighet att vissa tillägg på WordPress är slarvigt kodade vilket ofta bidrar till att sakta ner hela hemsidan.
  • Välj ett tema som är snabb och smidig, vilket ibland innebär stilrena teman som inte har alltför många överflödiga funktioner.
  • Välj en webbhosting som är bevisligen bättre än den du har nu. Man får det man betalar för när det handlar om webbhosting och så många andra saker här i livet. Om du verkligen vill ha en super snabb sajt kan du till och med välja WordPress specifika webbhotell.

4. Internlänka på rätt sätt

Alldeles för många förbiser interna länkar och deras roll i sökmotorsoptimeringen. Interna länkar sammanbinder och kontextualiserar innehållet på en hemsida och underlättar det avsevärt för både sökmotorerna och användarna.

Ett bra tips är att precis innan publiceringen av en ny artikel så kan du skumläsa igenom för att hitta nyckelord och meningar där du beskriver något som du tidigare har skapat en artikel om, och därmed länka till den sidan.

5. Ta det lugnt med taggar

För få sajt ägare använder sig utav internlänkar medan för många använder sig för mycket utav taggar. Givetvis så kan det vara bra att ha struktur på sitt innehåll men för mycket taggar kan skapa mer kaos än ordning i vissa fall.

Ett vanligt misstag som görs av nya användare utav WordPress är att man skapar taggar och kategorier för samma term, t.ex. då du har kategorin ”Facebook Annonsering” och taggen ”Facebook Annonsering”. Detta förvirrar inte minst sökmotorer men också dig själv och dina besökare.

Ytterligare ett stort problem med felanvändning av taggar är duplicerat innehåll, i vissa fall och för vissa sajter så rekommenderas det att du ”no-indexar” kategori, arkiv och tagg sidor med hjälp av ett SEO tillägg som Yoast.

Vilket leder oss till…

6. No-indexa taggar/kategorier/arkiveringar

Beroende på vilken typ av hemsida du har så kan det vara värt att ”no-indexa” kategorierna och taggarna för sökmotorerna.

Varför?

Helt enkelt för att de sidorna är sällan optimerade för nyanlända besökare från sökmotorer att hamna på och om Google väljer att visa en kategorisida istället för din artikel som innehåller nyckelorden du satsar på så kan det skada din rankings, bl.a. genom skyhöga ”bounce rates” och dålig användarupplevelse (UX).

7. Ställ in rätt tids-, zon-, och språkinställningar

Vart har du din publik? Du kanske har en hemsida på engelska där majoriteten av besökarna är från USA, Canada och Storbritannien.

Då kan det vara kontraproduktivt att ha språkinställningarna och tidszonen anpassad för svenskar och Sverige.

8. Välj med eller utan WWW

På inställningarna för WordPressadress (URL) och Webbplatsadress (URL) kan du välja vad standardinställningarna ska vara för sajten. Som t.ex. cyberinkomst.se eller www.cyberinkomst.se. Vissa föredrar den ena medan vissa föredrar det andra, det är helt enkelt en smaksak, för cyberinkomst har jag valt det senare på grund av att 12 tecken på domännamnet tycker jag passar in med en” www” början och ”.se” som slut.

Med andra ord vilken du väljer spelar nog inte roll på din SEO (förutom då att du väljer något för att undvika att två versioner av din sajt finns tillgängligt) men används ofta utifrån ett estetiskt, varumärkesstärkande eller användarvänligt orsak.

9. Ha en stilren och smidig footer

På samma sätt internlänkar förbises så brukar footers också försummas av de flesta webbansvariga. Lägg ner extra tid och omsorg på att se till att din footer är användarvänlig och stilren.

Du kan t.ex. ha länkar till sajtens hemsida, om oss, personuppgifter med mera men även ha dina mest populära inlägg eller kategorier som klickbara länkar.

Slutsats

Som du ser så finns det mycket man kan göra när det handlar om SEO för hemsidor som drivs av WordPress. I allmänhet så är WordPress ett väldigt bra val när det handlar om CMS och med dessa optimeringar och ändringar i inställningarna så ökar du chansen betydligt för din sajt att hamna högt uppe på Google och andra sökmotorer.

Något som jag har missat? Känn dig välkommen att påpeka det i kommentarerna nedan!