Är du intresserad av att skapa egen hemsida?


Mer och mer människor och företag, stora som små, lockas av idén att starta en sajt eller blogg där de har möjlighet att nå en viss önskad målgrupp, dvs. att skriva och publicera innehåll som intresserar och gynnar dem själva och deras publik.

Om du är i denna sits och inte vet vart du ska börja och vart du ska ta dig till, så har du kommit rätt. I denna guide får du steg för steg vägledning för hur du ska påbörja en ny sajt från botten upp, då med lite extra fokus på WordPress.

Skapa hemsidan i fem steg

Ny sajt i fem steg

1. Idé – 2. Webbhotell – 3. Domännamn – 4. CMS – 5. Inställningar

Steg 1: Allt börjar med en idé

Om du har en aning, eller ännu bättre, en konkret idé av vad du vill skapa hemsidan kring (nisch) så är detta hjälpsamt.

Om du inte har det så får du helt enkelt utforska och tänka ut vad som intresserar dig mest eller vad som passar din verksamhet bäst och sedan sätta igång äventyret.

Var det sig sajten handlar om hälsa, träning, kryptovalutor, att vara mamma eller matlagning spelar ingen egentligen roll. Om du hittar något du är passionerad om så kan du göra en hemsida om precis vad som helst.

Dock så kan det vara en bra idé att dubbelkolla att publiken finns där innan du faktiskt påbörjar hemsidan. Du kan göra detta genom att ta några minuter/timmar för att brainstorma och sedan börja med att söka på de nyckelorden som kännetecknar din nisch, se vilka andra sajter som finns där ute i cybervärlden. Observera deras layout, deras innehåll, deras logga, motto med mera. Om ditt syfte nu är att tjäna pengar via nätet så är detta ett viktigt steg som inte bör förbises.

Om du nu är säker på nischen och temat för din nya sajt så är det dags att tänka på ett relevant och bra domännamn, vilket är webbadressen som är unikt till din lilla plats på internet.

Innan du blir helt kär i ett domännamn som du tycker är alldeles underbar så bör du undersöka huruvida det domännamnet är tillgängligt. Detta kan du göra genom att besöka olika webbhotell och däri använda dig utav deras funktion ”sök domännamn”. (mer om domännamn i steg 3)

När du har gjort detta och om det är tillgängligt så bör du samtidigt ha ögonen öppna för ett bra webbhotell som ska uppehålla din sajt.

Steg 2: Hitta ett bra webbhotell

I dagsläget finns det många webbhotell att välja bland. Det kan skilja sig dock för hemsidor med en engelsk-talande publik eller svensk publik. Om vi för enkelhetens skull fokuserar på den svensk-talande delen av nätet så är dessa följande webbhotell bland de mest etablerade:

En relativ ny spelare på webbhotell landskapet är Misshosting, ett webbhotell som jag registrerade mig på för inte så länge sedan. De har ett väldigt bra prisplan för första året (andra året kostar dock betydligt mer), imponerande hastigheter på sina servrar för svenska besökare, gratis SSL certifikat och sist men inte minst kompetent kundservice.

Ännu en viktig punkt att tänka igenom när du väljer webbhotell är de tillgängliga paketen, då det finns olika paket som passar olika verksamheter i olika faser i sin utveckling.

Om du är en privatperson som vill skapa en hemsida för dig själv, som t.ex. en blogg eller nischsajt, så går det bra med att välja ett ”privat plan”, då det vore onödigt att betala alltför mycket pengar för att starta din första hemsida.

Däremot om du tänker påbörja en hemsida eller flera sajter för ett företag så kan du anpassa dina krav utifrån det.

Utöver Misshosting så rekommenderar jag även Binero, ett stilrent webbhotell som har jag har använt i över 7 år. De har bra servrar, smidig kontrollpanel och bra kundsupport som hjälper med rätt så mycket (förutom kodsupport då, snyft!).

Steg 3: Välj domännamn

WWW.MINSAJT.SE

När du har hittat ett webbhotell som passar dig så kan du registrera domännamnet som du har valt.

Det behöver inte vara en exakt match domän (EMD), vilket är en domän som återger hemsidans exakta innehåll/tema i domännamnet, även om det givetvis kan vara det.

Beroende på vad du vill åstadkomma med hemsidan och vilken idé som ligger bakom sajten så finns det flera alternativ för dig på just denna punkt.

Om du nu vill skapa en nischsajt där du publicerar innehåll i form av ett digitalt magasin, så kan det vara smart att välja ett domännamn som är ”brandable”. Vilket är ett domännamn som helt enkelt klickar och som man kan enkelt komma ihåg. (Google, Apple, Tesla, SpaceX m.m.)

Till exempel om du bestämmer dig för att skapa en hemsida om hundar, så kan ett bra domännamn i detta avseende vara t.ex. hundhälsa.se.

Om det är en personlig blogg så kan du ha ditt namn eller dina intressén som nyckelord i domännamnet.

Att välja domännamnet är som du ser väldigt flexibelt och öppen för kreativa inslag.

Den största fördelen med att ha ett ”varumärkesvänligt” och omfångsrik domännamn är dess potential för att växa, som t.ex. övergången från en nischsajt till en ”authority site” såsom det kallas i engelskan.

Steg 4: Välj ett publiceringsverktyg (CMS)

Wordpress

Bland det enklaste sättet att starta sin hemsida när webbhotellet samt domännamnet är uppe och fungerande är genom ett så kallat CMS eller content management system. När du har valt domännamnet och webbhotellet, så är det dags att välja ditt CMS (hemsidaplattform) som passar det du vill göra med din hemsida.

Den mest populära CMS på marknaden idag är WordPress, vilket är den som vi kommer ha som typexempel för detta inlägg, men det finns även andra alternativ som du kan ta en titt på, inte minst stora spelare som Squarespace, Joomla och Drupal.

De flesta om inte alla webbhotell gör det väldigt enkelt att installera dessa CMS, oftast räcker det med de så kallade ”one-click installs” som webbhotellen erbjuder, där du väljer ett publiceringsverktyg och sedan låter webbhotellet automatiskt installera programvaran.

Om webbhotellen inte har ett ”one-click install” så kan du besöka officiella sajten av det CMS system du vill använda och utföra allt manuellt via FTP. Exempelvis om du vill installera WordPress så är det på wordpress.org du laddar ner de nödvändiga filerna för att sedan ladda upp på din servermapp på webbhotellet.

Steg 5: Ställ in inställningarna

När du har lyckats installera det publiceringsverktyg som du anser passa dig bäst vilket i vårt fall är WordPress, så handlar bara om att logga in på din sajt med de användaruppgifter du angav eller fick av webbhotellet.

För att logga in på din WordPress sajt så gör du det genom att skriva domännamnet slash wp-admin i din webbläsare, som t.e.x hundhälsa.se/wp-admin

Där så presenteras du med en ruta som ber om användarnamnet och lösenordet.

Logga in.

Du kan sedan se till att alla inställningar och preferenser är korrekta, dessa följande aspekter av sajten kan du redigera och åtgärda omgående:

Wordpress installningar

  • Sajtens titel (Vad heter din sajt)
  • Undertitel (Har du något motto? Här skriver du en mening som beskriver sajtens intresseområde eller syfte)
  • Användarnamnet (Undvik att heta admin, använd något annat, mycket hellre namnet på din hund eller ditt mellannamn)
  • E-postadress (Ställ in e-postadressen som blir referenspunkten för hela sajten)
  • Språk (Om du har en sajt som publicerar innehåll på svenska då väljer du givetvis svenska)
  • Land (Samma som ovan)
  • Tid, datum och tidszon (Här ställer du in bl.a. vilken dag räknas som första dagen i veckan, vilket tidszon m.m.)
  • Med eller utan www (Välj en standard variant av hemsidan)
  • Senaste WordPress versionen uppdaterat (Sist men inte minst se till också att du har den senaste versionen av WordPress installerat)

Du bör också radera inlägget som en ny WordPress-sajt oundvikligen börjar med, nämligen ”Hello World” inlägget, och börja arbeta på ditt första genuina inlägg.

Se där, plötsligt har du en helt egen sajt som är uppe och igång.

Bra jobbat!

Slutsats

Vi hoppas att denna guide har gett dig några idéer och praktiska steg för att skapa en ny hemsida, i synnerhet med WordPress.

Som du nu märker så är skapandet av en hemsida relativt enkelt i dagsläget, speciellt när man använder sig utav en klick installering och CMS som WordPress.

Men att få en sajt att sticka ut, påverka läsarna och/eller vara inkomstbringande är en annan femma. Mer om detta hittar du i vårt inlägg om inkomstkällor för nischsajter.