Varje person som startar företag står inför den svåra men faktiskt rätt roliga utmaningen att skapa sitt varumärke. Det finns oerhört många parametrar som ligger bakom ett väl genomtänkt varumärke, och nedan finns 7 tips listade för att just du kan skapa ett unikt varumärke för ditt företag!

1. Utveckla ditt varumärke

Det första tipset är att definiera vad ditt varumärke egentligen handlar om. Kom på vad du har för budskap och hur skulle du beskriva ditt varumärke. Vem är du? Vad står du för? Vad har du att erbjuda?. När du har denna grund för varumärket klar och tydligt har kunnat beskriva vad det står för – då kan din designstrategi komma i fas med företaget.

Utveckla resan av kundupplevelser, och ta reda på hur de känner innan, under tiden, och efter sitt besök hos dig. Resan hjälper dig sedan att identifiera det ditt varumärke gör bra/dåligt, och du bör därefter titta på det visuella; vilka medier du ska synas i och till vem du riktar dig.

2. Hitta din nisch

Kanske det viktigaste innan du sätter igång är att veta vad din nisch är. Vad gör just ditt varumärke unikt och vad är din säljpitch? Det låter kanske enklare än vad det är, för faktum är att många marknader redan är mättade och det är ett stort mediabrus som kan distrahera – så hur når man ut med sitt budskap, sin vision och hur hittar man sina kunder?

Du bör gå in med känslan av att det inte finns något substitut för din produkt, du är Ferrarri, du är Spotify, du är Apple. Ditt varumärke ska sticka ut och vara unikt jämfört med alla andra, men hur gör du det? Det finns många strategier, men om du ska in på en mättad marknad, är differentiering en god idé, hitta ”the gap” och fyll det.

Din nisch behöver dock inte vara just produkten i sig du säljer, det kan vara du, personen bakom varumärket, eller historien bakom hur produkten kom till (tänk Daniel Wellington). Nisch är så mycket mer än produktkategori, och det är här du kan hitta din USP – Unique Selling Point.

3. Hitta din kundgrupp

Näst på listan är att identifiera din kundgrupp; vart befinner de sig, och via vilka medier når du ut bäst till dem? När du vet detta, är det mycket enklare att rikta dina strategier och aktiviteter.

Identifiera vad de vill ha, vad de behöver, och hur din produkt eller tjänst kan lösa deras problem. Vilka medier befinner sig din kundgrupp på, vad har de för övriga intressen – allt detta kan ge dig en räkmacka när du utvecklar allt från utseende på produkt, marknadsföring till språket du använder dig av i dina medier. Ge detta mycket uppmärksamhet, för om du inte vet vem din slutkund är, hur ska du då kunna fokusera din marknadsföring mot dem?

4. Marknadsföring – utvärdera din sociala-mediestrategi

Det finns få saker som är viktigare än att använda sig av rätt kanaler. I dagsläget finns det oerhört många sätt att nå ut till sina potentiella kunder, och sociala medier är, för det mesta, det mest prisvärda, och enklaste sättet att kommunicera med din målgrupp och är även mätbart mot dina KPIer.

Marknadsföringen ska vara uniform, du bör alltså kommunicera samma sak på samtliga plattformar och medier du använder för att marknadsföra dig på. Dina kunder ska aldrig vara förvirrade utan alltid känna igen ditt varumärke och budskap.

Titta noga på både rösten av ditt brand men också tonen av det du vill att varumärket säger. Rösten beskriver ditt företags personlighet, det är konsekvent och förändras inte. Tonen handlar om vilken känsla rösten förmedlar, det är vad som som kan ändras gentemot varje produkt eller meddelande du skickar ut.

5. Var trovärdig

Studier visar att hela 54% av konsumenter generellt inte litar på företag, därför är det viktigt att vara ärlig och se till att kunderna skapar ett förtroende för dig och ditt företag. Detta kan vara allt från att ha en bra kundsupport och erbjuda garantier till att inte missvisa kunderna. Det är trots allt otroligt viktigt att ens kunder litar på en om man vill att de ska komma tillbaka,och rekommendera ditt varumärke till andra.

En bra idé är att ge ditt varumärke det mest unika du kan: en personlighet. Ge det en autentisk själ, och ett budskap som ligger i linje med din vision. Ger du varumärket en personlighet har kunderna större anledning att känna att en relation byggs mellan er, vilket i slutetändan är precis vad du vill.

6. Utvärdera ditt performance

Var ärlig mot dig själv, hur presterar du egentligen? Var ligger dina svagheter, vad finns det för utvecklingsområden och vad är dina styrkor? SWOTa (“Strengths”, “Weaknesses”, “Opportunities” och “Threats”) ditt företag för att se om du har identifierat och analyserat ditt företag korrekt.

7. Differentiera din produkt – logga, förpackning, köpupplevelse

Om man vill sticka ut i mängden kan det vara så enkelt som det visuella som kan ge det lilla extra till dina kunder. Ha en väldesignad logga, anpassa dina förpackningar till din demografi, och ge köpupplevelsen en ny dimension.

Ditt varumärke ska inte bara vara en produkt eller tjänst, det ska förmedla en känsla, ett sammanhang och ett förtroende. Hur vill du att kunderna beskriver ditt varumärke för andra, och vad vill du att de uppskattar med det? Du kan till och med titta på vad konkurrenter får för klagomål på sina produkter. Detta kan ge dig ett gyllene tillfälle att se vad kunder vill ha och sen kunna erbjuda just det.

En studie av signs.com visar att bara 20% av människor kan avbilda Apples logga till nästan perfektion, detta trots att majoriteten av oss ser en Iphone varje dag. Detta visar tydligt vikten av varumärkes identitet, upplevelser och relationen företaget har byggt med sina konton.

Källor

  • https://www.designhill.com/design-blog/unique-branding-ideas/
  • https://www.quora.com/What-makes-a-brand-unique
  • https://medium.com/swlh/dont-create-a-logo-build-a-unique-brand-experience-330c07846154
  • https://coschedule.com/marketing-strategy/brand-voice/
  • https://freshsparks.com/successful-brand-building-process/
  • https://www.wonderlass.com/blog/18-ways-to-make-your-brand-stand-out/
  • https://www.inc.com/young-entrepreneur-council/how-good-brands-can-distinguish-themselves-in-market.html