Det kan vara tjänster alltifrån SEO (sökmotorsoptimering) till multimedia produktion, som t.ex. animerade filmer och infografiker till kunder.

Detta kan bli ett väldigt lukrativ sätt att tjäna pengar online.

Du behöver inte heller ha ett stort team som är bakom dig, även om det senare kan inträffa i framtiden.

Om du har kunskaperna så skulle du själv som privatperson starta en hemsida som beskriver dina färdigheter, dina projekt som du har jobbat på och vad du kan erbjuda kunden/företaget om de nu väljer att anlita dig.

Ju mer erfarenhet och lyckade exempel som du kan hänvisa till, desto större chans för dig att fånga potentiella kunder.


Så vad är du bra på eller åtminstone intresserad av? Då menar jag givetvis inom digital marknadsföringsbubblan.

Det finns många alternativ som jag precis antydde till, här är en lista över några framstående och populära sätt att marknadsföra på nätet.

  • SEO (Sökmotorsoptimering)
  • Google Adwords & Bing Ads (Sökmotorsmarknadsföring) (SEM)
  • Content Marketing (Innehållsmarknadsföring/blogg/magasin/vlogg etc.)
  • Sociala Medier (Facebook, Twitter, Pinterest, Linkedin, Snapchat YouTube, Quora)
  • Betalda Annonser (FB, YouTube, Sökmotorer)
  • Multimedia (Video, filmer, bilder, infografik, animationer)
  • Konverteringsoptimering (Landningsidor, E-post Markndsföring)
  • Webbdesign (Hemsidor, wordpress teman, squarespace, plugins m.m)

Som du ser så finns det många sätt du kan hjälpa kunder och företag på internet. Om du har en utbildning inom något relevant, så skulle det självklart vara ett plus.

Återigen så behöver du inte ha ett stort team bakom dig, du kan påbörja detta på egen hand bara om du vet hur du visar upp dina färdigheter på rätt sätt.

För- och nackdelar med att starta byrå

Beroende på hur högt du siktar så finns det några väsentliga för- och nackdelar med att starta en online webb byrå.

Fördelar

  1. Kan bli väldigt lukrativt för dig som VD om byrån gör bra ifrån sig
  2. Du presenteras med nya utmaningar som du kan testa dig själv på.
  3. Du får chans att skapa din egna arbetsmiljö.
  4. Du blir din egen chef, eller typ… Dina klienter och kunder blir snarare dina ”chefer” då målet blir att tillfredställa dem.

Nackdelar

  1. Konkurrensen kan bli rätt så tuff i framtiden då allt rör sig mer till digitalisering. Dock så tycker jag att de är fortfarande en utmärkt tid att börja nu.
  2. Det kan bli mycket jobb och slit i början, speciellt om du är ensam och vill skapa ett riktigt ”företag” med många anställda.
  3. Det kan vara rätt så riskabelt då din inkomst kan variera väldigt mycket beroende på hur landskapet ser ut och din unika roll i det stora hela.
  4. Du får klura ut vad som fungerar och vad som inte gör det medan du rör dig framåt till succé.

Med det sagt så kan vi för vår skull måla upp ett exempel på hur starten av ett sådant företag kan se ut, dvs. att du bestämmer dig på egen hand att starta en online byrå av något slag:

Exempel: Max’ SEO-byrå

Max har sysslat med SEO och Adwords som hobbyintresse de senaste 4 åren, han har lyckats ranka flera av sina sidor till första sidan på Google.

Nu vill han starta en SEO byrå, han loggar in på ett webbhotell som Misshosting och beställer domännamnet www.seo-max.se

På denna sida lägger han upp en enkel landningssida som visar upp det han har hållit på med de senaste åren, vad han har åstadkommit och vad han kan göra för besökaren.

Max erbjuder SEO-audits och långsiktiga samarbeten för en summa på 1500 kr / månaden.

Ett företag som letar efter någon som är duktig på SEO och Adwords hamnar på Max’ sida och bestämmer sig att denna kille verkar veta vad han gör, låt oss anlita honom.

Ka-Ching!

Du har precis fått din första kund.

Efter detta så handlar det om att fortsätta växa, fortsätta attrahera kunder och sedan möjligtvis expandera genom att anlita kompetenta kollegor.

Sen är det bara låta snöbollen rulla!

Tips: Eftersom du börjar som en person så är det bäst att välja max 1-2 inriktningar att ge sig in på i början. Om din lilla byrå växer så skulle du, som sagt, kunna utöka dina tjänster till massa annat som är relaterat till digital marknadsföring, som t.ex. betalda annonser, konverteringsoptimering m.m.